Piercing Forum

Powered by www.alloverpiercings.nl
Het is 10 sep 2010, 12:55

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Meest gestelde piercingvragen 
Auteur Bericht

Geslacht: Man
Bericht Re: Meest gestelde piercingvragen
Ik vond t wel een goed antwoord eigenlijk. Zoiets in die aard antwoord ik ook altijd als ik voor de zoveelste keer die vraag krijg. Anderzijds kan je soms veel meer last hebben van de zwelling achteraf zoals bij een tongpiercing of kraakbeenpiercings en dan valt die prik in t niets , dus misschien moet er nog wat genuanceerd worden, maar daar voel ik me niet toe geroepen. q:

-- vandaag, 11:48 --

Ik ben beetje bij beetje de lijst op vorige pagina aan het aanvullen en bijwerken. dus ik ga ook eens bumpen omdat t kan q:

09 jan 2010, 13:00
Profiel
Moderator

Geslacht: Vrouw
Ziet er goed uit JuuL :jazekers:
En Farah nog maar eens :props: voor het opzetten van dit superhandige topic.

09 jan 2010, 13:06
Profiel
Moderator

Citaat:
1. Doet het pijn? Welke doet het minste pijn? En kan ik het laten verdoven?
Ja, het doet pijn. Je laat immers een naald door je huid steken. Gelukkig duurt die prik maar een seconde of wat en zoveel mensen, zoveel ervaringen. Iedereen heeft andere pijnzones en een andere pijngrens.

En zo? Met die italic toevoeging?

09 jan 2010, 16:03
Profiel WWW
Moderator

Ow, dan ben ik bijna de belangrijkste vergeten :|
Ik weet niet hoe de piercing heet, maar kan ik 'm bij mezelf zetten?
:fakeangel:

09 jan 2010, 16:23
Profiel WWW

'Is een speld in een aansteker houden steriel?' Schiet mij dan meteen weer te binnen :')

09 jan 2010, 16:24
Profiel

Sterilon, dat hoor ik overal, is het beste like EVAR! Toch?

I may not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.

09 jan 2010, 16:26
Profiel

Geslacht: Niet gespecificeerd
10 a. Jullie hebben het over piercen, maar schieten is zoveel goedkoper. Bij m’n vriendin is het wel goed gegaan, mag het echt niet?
Alles mag en niets is onmogelijk. Jij mag jezelf natuurlijk blootstellen aan minder hygiënische omstandigheden. Schietapparaatjes zijn namelijk nooit zo schoon als een steriele naald. Je mag jezelf ook blootstellen aan de kundigheid van de persoon die het apparaat hanteert. Goed mikken is namelijk een kunst met zo'n ding, en vaak beheersen de mensen die zo'n apparaat hanteren die kunst niet zoals 't zou moeten. Last but not least: je mag je oor (of neus, of watdanook) natuurlijk blootstellen aan de dreun waarmee zo'n apparaatje het sieraadje door je vlees beukt. Dat het risico op bultjes bij je piercing daarmee nogal wat groter wordt, mag je voor lief nemen.

Maar nu je hier toch bent, en de moeite hebt genomen deze informatie op te zoeken en te lezen, mag je ook besluiten jezelf een goeie piercer te gunnen. Je hebt ten slotte maar één lijf :)

*PB vak doorrommelen gaat voor stukjes over surfaces*

09 jan 2010, 17:06
Profiel

Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik heb ook nog wat informatie over surfaces, geloof ik. Ga nog wel zoeken vandaag :)

09 jan 2010, 17:08
Profiel

Farah schreef:
Citaat:
Ja, het doet pijn. Je laat immers een naald door je huid steken. Gelukkig duurt die prik maar een seconde of wat en zoveel mensen, zoveel ervaringen. Iedereen heeft andere pijnzones en een andere pijngrens.

En zo? Met die italic toevoeging?

Jaaa :props:

09 jan 2010, 17:23
Profiel
Forum Meubilair

JuuL schreef:
Dermal punch/punching: een chirurgisch instrument waarmee biopsies worden gedaan, het ziet er ui als een rondje met tandjes op en een handvatje aan. Het wordt dan ook wel eens vergeleken met een appelboortje (: Het wordt gebruikt voor Microdermals en skindivers of om een stukje kraakbeen weg te halen. Het grote verschil met piercen is dat je een stuk weefsel weghaalt.

Even daar op inhaken. Gaat dit niet suggereren voor mensen dat het énkel bedoelt is voor MD's, skindivers en kraakbeen. Want dat hoeft niet. Je kan er ook je lel groter mee krijgen of je septum mee laten doen, zonder aan het kraakbeen te komen.

Voor mijn andere geblaat, zie hier...

10 jan 2010, 17:55
Profiel WWW

Dat is wat mijn piercer en ik beweren ja (:
En het kan inderdaad ook gebruikt worden voor zachter weefsel zoals oorlel of de sweet spot van een septum, maar ik ben niet overtuigd dat punchen daarvoor de beste optie is. Als je gewoon piercet hou je meer sretchbaar weefsel over. Als dat niet meer wilt stretchen kan je een sneetje maken met een scalpel, zodat je wederom geen weefsel verliest. Is er echt een stukje dat uitpulkt kan dit met een scalpel weggesneden worden in plaats van er helemaal rond te punchen.
Dat is allemaal voor discussie vatbaar en elke piercer zijn eigen methodes natuurlijk, maar in die verklaring heb ik dus enkel gezet waar ik zeker van ben. q:

-- vandaag, 10:54 --

en edit 4 ondertussen...

Ergens heb ik de indruk dat we zo best wel een belachelijk grote hoeveelheid informatie bij elkaar krijgen, zodat er misschien wel voorbijgegaan wordt aan het oorspronkelijke doel van een kort lijstje om vlug antwoord te vinden..
En dan bedacht ik me ook nog dat dit misschien beter in een wiki past zoals de BME-enciclopedia? maar daar ken ik dan weer minder van. Nuja, het hoeft niet per sé een wiki te zijn he, maar inhoud komt wel goed zou ik denken, dus misschien eens nadenken over structuur. Of gaat Farah dat helemaal zelf regelen?

-- vandaag, 08:32 --

ik was de edits beu dus post ik 'm gewoon opnieuw!
nog beetje aangevuld bij de beschrijvingen en t lijstje nog wat langer gemaakt (:

Fistula: het buisje rondom je piercingjuweel.

Retainer: speciaal sieraad om je piercing zo weinig mogelijk zichtbaar te houden. Voorbeelden.

Dermal punch/punching: een chirurgisch instrument waarmee biopsies worden gedaan, het ziet er ui als een rondje met tandjes op en een handvatje aan. Het wordt dan ook wel eens vergeleken met een appelboortje (: Het wordt gebruikt voor Microdermals en skindivers of om een stukje kraakbeen weg te halen. Het grote verschil met piercen is dat je een stuk weefsel weghaalt.

Scalpelling: met een scalpel (chirurgisch snijmesje) een snee maken. Wat kan je hiermee bereiken?
~ je kan hiermee van een ongeschonden oorlel in 1 keer naar 10mm gaan zonder al die stapjes moeizaam stretchen (10mm is gewoon een voorbeeld dat ik al gezien heb, groter of kleiner zal van de oorlel en de persoonlijke wensen afhangen)
~ je kan hiermee piercings die niet helemaal zitten waar je t wilt beter mee op hun plaats krijgen. zoals bijvoorbeeld een oorbel in je lobe die te laag zit, waardoor bij stretchen de onderkant te vlug te dun zou worden; klein sneetje recht naar boven en de nieuwe iets grotere plug zit mooier in t midden van het beschikbare (en stretchbare) weefsel.
~ als je enorm stug weefsel hebt en je oren echt niet meer verder willen stretchen, of als je al zo groot hebt gestretched dat je weefsel aan de dunne kant begint te worden terwijl je toch nog groter wilt, dan kan je een sneetje schuin omhoog laten maken om toch grotere juwelen te kunnen dragen.
Deze laatste is sowieso de meest gebruikte toepassing. na het snijden is het weefsel meestal ook terug een stuk rekbaarder. als je mensen ziet met stretches van meer dan 30mm mag je er bijna zeker van zijn dat ze ooit een stukje hebben laten snijden. Er bestaan ook wel gesneden septums, tepels, labrets, navels,... maar dat komt veel minder voor.
het grote nadeel: mooi toegroeien is er niet direct meer bij q:

SF: Single Flare. Het juweel heeft 1 opstaande rand aan de voorkant, de achterkant is gewoon recht en heeft dezelfde maat als je stretch. Hier komt een O-ring op om de plug vast te maken. Voorbeelden.
DF: Double flared. Het juweel heeft 2 opstaande randen. In het midden heeft het de maat die aangegeven wordt, de randjes zijn groter, daarom is het niet aan te raden deze juwelen in een verse stretch te gebruiken. Als je geen rekbare lellen hebt kan het ook handig zijn om voor een genezen stretch een maatje kleiner te bestellen. Voorbeelden.
MD: MicroDermal. Soms ook single point piercing genoemd. hierbij wordt een klein plaatje met gaatjes onder je huid gestoken. Op het plaatje zit een fijn buisje dat dan door je vel naar boven steekt met een schroefdraad erin. op die schroefdraad wordt dan een discje geschroefd (eventueel met mooi steenje erop). het plaatje gaat dan vastgroeien in je vel, wat net iets permanenter is dan een gewone piercing. Voorbeelden.
CBB: Circular BarBell. Ook wel een horseshoe genoemd soms. Het is een ringetje met 2 balletjes op en heeft dus een hoefijzervorm. Voorbeelden.
BCR: Ball Closure Ring. Een ringetje waar 1 balletje tussen geklemt zit. Voorbeelden.
CBR: Captive Bead Ring. Amerikaanse naam voor een BCR ^^
PA: Prince Albert. Mannelijke genitale piercing die via de urineleider naar binnen gaat en aan de basis van de eikel aan de onderkant naar buiten komt.
VCH: Vertical Clit Hood piercing: Vrouwelijke genitale piercing. Het is een verticale piercing door het kapje rondom de clitoris
HCH: Horizontal Clit Hood piercing: Vrouwelijke genitale piercing. Het is een horizontale piercing door het kapje rondom de clitoris

Suspension: een ritueel dat gelinkt word aan body modification waarbij iemand zich laat piercen met haken om daarna aan deze haken opgehangen te worden.

Scarification: het aanbrengen van een wonde om littekens te vormen. Meestal door cutting of branding, maar andere vormen bestaan waarschijnlijk ook.

Electrocautery: Cauterisatie is een medische term die wordt gebruikt voor het verbranden weefsels om een deel ervan te verwijderen of af te sluiten. Bij elektrocautery wordt een electrisch veld gecreëerd, dat omgezet wordt in warmte. In de context van bodymodification wordt het gebruikt om brandings op de huid aan te brengen. Als de littekens geheeld zijn kan dit een mooi en subtiel alternatief zijn voor een tattoo.

Subdermal implant: Een chirurgische procedure waarbij via een klein sneetje een opening word gemaakt onder de huid. Hierin wordt dan een implantaat met een specifiek vormpje gestoken. Daarna wordt het sneetje gehecht. Als de wond geneest en de zwelling wegtrekt is de vorm van het implantaat zichtbaar door de huid heen. De implantaten zijn meestal van titanium, teflon of silicone gemaakt. Een bekend voorbeeld hiervan zijn 'horentjes' waarbij balletjes bovenaan de 2 zijkanten van het voorhoofd worden geïmplanteerd.

Transdermal implant: implantaat waarbij een schroefdraad door de huid heen steekt zodat er dingen op bevestigd kunnen worden zoals bijvoorbeeld lange metalen spikes.

beading
Skindiver
microdermal: heb ik bij de afkorting al beschreven
surfacebar
T-bar/U-bar/L-bar
Bioplast; titanium; niobium; chirurgisch staal: eh Job heeft mooie uitleg op de AOP-site onder product info... copypasta-actie? Hmz, behalve voor niobium dan ...
coating
Crusties: opgedroogd wondvocht. Geel van kleur.
oorkaas/gunk/funk: Vuil, stof (dode huidcellen) en zweet? dat een soort witachtig goedje wordt tussen je stretch en je vel. Kan stevig gaan jeuken. Regelmatig propermaken en eventueel een ander materiaal van juweel kan helpen.
Canule: Buisje rondom de naald
kruisbesmetting
autoclaaf
vochtbultjes

12 jan 2010, 11:56
Profiel

Je bent er maar druk mee Juul, maar ziet er netjes uit!

15 jan 2010, 10:39
Profiel WWW
Forum Meubilair

Goed bezig!! :jazekers:

15 jan 2010, 14:38
Profiel

Opgelet! Huge post! Comments enzo staat onder de berg info (;

Citaat:
De piercingvragen top 10 – kijk hier vóór je een topic opent

Gefeliciteerd! Je bent in het bezit van een piercing of je bent je nu aan het inlezen voor je ‘m laat zetten. Als je een vraag hebt ben je uiteraard vrij om er een topic voor te openen, maar in de loop der tijd zijn veel soortgelijke vragen hier al meerdere keren langsgekomen. Vandaar hier een kort overzicht van de meest gestelde vragen. Lees voor je een nieuw topic opent onderstaand vragenoverzicht even door, misschien krijg je zo al antwoord op je vraag. Bovendien hebben we ook een apart topic voor korte, losse vragen waar je altijd terecht kunt met je vraag.

Wat ook belangrijk is, is dat je je topic in het juiste subforum opent. Voor specifieke vragen over verzorging en problemen met je gezette piercing kun je terecht in Genezing, complicaties & nazorg. Algemeen is vooral bedoeld voor algemene discussie omtrent piercings. Ben je benieuwd naar hoe anderen het laten zetten en de genezing van specifieke piercings hebben ervaren? Kijk dan in het Ervaringen subforum. We hebben ook een subforum met shopreviews. Voor vragen over oprekken/stretchen kan je het beste naar het Stretchingsubforum. En dan hebben we natuurlijk nog een subforum speciaal voor genitale piercings.

Ja, het doet pijn. Je laat immers een naald door je huid steken. Gelukkig duurt die prik maar een seconde of wat en zoveel mensen, zoveel ervaringen. Iedereen heeft andere pijnzones en een andere pijngrens. De een gaat door de grond bij het zetten van een bepaalde piercing, de ander vind het a piece of cake. Wij kunnen hier helaas niet van te voren aanvoelen hoeveel pijn het voor jou zal doen. Bovendien is het een prik van een seconde. Het gebruik van verdoving wordt afgeraden; piercingartists zijn doorgaans geen medisch personeel en mogen zodoende geen verdovingen toebrengen. [verdere complicaties?]. Crèmes verdoven slechts oppervlakkig, en aangezien de piercing dóór de huid gaat is de kans groot dat je ’t alsnog zal voelen.

2. Ik vind piercings cool! Maarre.. hoe heet die ene piercing nu precies? En wat is scalpelen/punchen/...?
De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos als het op piercings aankomt. En namen als ‘tongpiercing’, ‘tepelpiercing’ en ‘neuspiercing’ laten natuurlijk weinig aan de verbeelding over. Maar dan heb je nog de septum, sternum, venom, christina, apadravya, medusa, rook, conch. Eh, watte? Nou, deze dingen dus (spoiler vanwege naughty bits):
<<ik ben plaatjes in elkaar aan het knutselen>>

En ook niet onhandig, een verklarende woordenlijst :
<<woordenlijst.. welke woorden moeten erin?>>

3. Help! Mijn piercingballetje/ringetje zit vast! Wat nu?
Leg het gereedschap vooral terug in de kist, je gaat vandaag niet klussen.
Is het een schoefballetje? Eventuele wondvocht korstjes kunnen ervoor zorgen dat het extra vast zit, deze zou je eerst kunnen losweken. Zorg dat je handen goed droog zijn, pak er een papieren tissue bij of (helemaal ideaal) zorg dat je rubberhandschoentjes in huis hebt. Dit geeft extra grip en dat heb je bij zo’n glad bolletje wel nodig. Probeer het nu nogmaals en bedenk je daarbij “righty-tighty en lefty-loosy”; door rechtsom te draaien draai je ‘m vaster, linksom zou hij los moeten gaan.
Heb je een ball closure ring (BCR) of segment ring dan kan het helpen speciale tools aan te schaffen.
Nog altijd geen succes? Loop even een piercingshop binnen en laat het daar proberen, door zelf extreem lang door te prutsen irriteer je je piercing alleen maar.

4. Ik heb mijn piercing gister/vorige week laten zetten en hij doet pijn/is dik/geeft wondvocht! Is dat raar/is het ontstoken?
Nee, grote kans dat het niet ontstoken is.. hij is gewoon nog boos en produceert wondvocht. Je hebt zojuist een naald door je lichaam heen laten jagen, daar reageert je lichaam op door zwelling te geven en beurs te zijn. Met kraakbeenpiercings kan het zelfs zo zijn dat ze na een maand braaf zijn weer opspelen. Hou altijd goed de opgegeven genezingstijd in de gaten, zit je nog binnen die periode? Dan kan het goed zijn dat je piercing simpelweg nog niet gesetteled is. Wees er lief voor, irriteer ‘m niet te veel, geef ‘m zeezoutbadjes en droog ‘m voorzichtig en goed af. Ga niet pulken aan crusties, maar week ze onder de douche eraf en beweeg je staafje NIET heen en weer. Hij zal echt niet vast groeien, het enige wat je daar mee bereikt is dat je de aangemaakte fistula (= het geheelde huidkanaaltje om de piercing) weer stuk trekt. Overdrijf niet met nazorg en zit er niet te veel aan, dan komt het allemaal wel goed.

5. Ik mag geen piercings van mijn ouders/baas/school/cavia. Kan ik ‘m meteen na ’t zetten al eruit halen? Of hoe verberg ik ‘m?
Nee, dat kan je niet. Sowieso moet het sieraad gedurende de gehele genezingsperiode erin blijven. Erna zou het eventueel mogelijk zijn de piercing af en toe eruit te laten, maar vaak wisselen/doorprikken irriteert onnodig en het verschilt uiteraard per persoon hoe lang de piercing eruit kan voor het gat begint te krimpen. Het is mogelijk te informeren bij je piercer of het mogelijk is de piercing met een retainer te plaatsen of er zelf een aan te schaffen. Let er wel op, je kan ‘m dan pas in doen nadat de piercing is genezen en niet voor iedere piercing is het dragen van een retainer mogelijk!

6. Ik wil er een ander sieraad in/andere bolletjes op m’n sieraad, welke maat moet ik hebben?
Ja, dat weten wij ook niet. De meest gebruikelijke piercingmaat is qua dikte 1.6 mm of 1.2 (en voor genitale piercings wordt nog wel eens 2mm gebruikt), qua lengte hangt het sterk van je anatomie/plaatsing van het sieraad af en het inschatten van lengte vanaf een foto is onmogelijk. Het makkelijkste is langs te gaan bij een piercer en daar te wisselen en te vragen naar de maten van het sieraad, of je kunt een schuifmaatje aanschaffen, je huidige sieraad opmeten en even kijken hoe de maten van piercings worden gemeten.

7. Ik heb mijn piercing nu een/twee/drie/vier/vijf weken en hij doet geen pijn meer. Ik vind dat hij genezen is, dus kan er nu een ander sieraad in?
Allereerst een belangrijke les: dat je iets niet voelt wil niet zeggen dat iets al compleet genezen is. Doorgaans voel je een VCH niet meer vanaf het moment dat je van de piercingbank opstaat en je broek ophijst. Betekent dit dat je lichaam zich miraculeus binnen enkele seconden heeft herstelt? Nee, dus het is beter de opgegeven genezingsperiode gewoon uit te zitten. Bovendien kunnen piercings tijdens het hele genezingsproces plots weer opspelen/pijn doen/dik worden/wondvocht geven. Vooral kraakbeenpiercings zijn berucht als het gaat om “het gaat goed – het gaat goed – dik! Pijn! – het gaat beter – het gaat goed – kut met peren – het gaat wat beter – etc.”, dus dan is het vervelend (en in sommige gevallen extreem pijnlijk of zelfs fataal voor de piercing) als er al een korter/zwaarder/ander materiaal staafje in zit. Daarnaast loop je de kans de nog dunne fistula die zich rond de piercing vormt (een kanaaltje van herstel(len)de huid rond de piercing) kapot te maken als je te vroeg wisselt: je krast immers met de schroefdraad door het kanaaltje heen bij het wisselen.
Klik eens op de onderstaande spoilers als je nog eens de indicatie van genezingstijden wil zien:
Van de Classic Ink and Mods site
earlobe/ septum/ tongue/ lipfrenum/hood/labia/pa/frenum2-6 weeks

nose/ eyebrow6-8 weeks

outer labia/ dydoe / guiche2-4 months

upper-lower-side- lip / eskimo2-6 months

nipple (both takes longer to heal)/cartilage/tragus3-9 months

navel4-9 months

8. Ik wil een piercing, maar ik ben <16 jaar. Moeten mijn ouders mee en helpt het om te zeuren als ik de piercing niet van ze mag?
Ja, je ouder(s) of voogd moet mee om te tekenen en zelfs dan zal nog niet iedere shop je piercen. Ga niet opzoek naar een shop die het wel zonder toestemming van je ouders doet, grote kans dat er met meer regels een loopje wordt genomen. Bedenk je dat je nog in de groei bent en dat dit de genezing en plaats van je piercing kan beïnvloeden. En zeuren om je piercing? Nee, dat is geen slim plan. Een betere aanpak is om te laten zien dat je daadwerkelijk volwassen genoeg bent om een piercing te nemen (“Mama, ik wiiiil een piercing, NU!” doet eerder denken aan een kleuter in een snoepwinkel dan aan een jongvolwassene) en leg uit waarom je ‘m wilt, laat zien dat je je er goed in verdiept hebt, dat alles netjes en veilig gebeurd etc. Mag het dan nog niet? Wacht nog een tijdje tot het wettelijk wel mag, aan een goedgezette legale piercing die je over een tijd hebt beleef je meer plezier dan aan het scheve prutswerk van een B-artist die je wel morgen hebt, maar binnen no-time kwijt kunt zijn aan uitgroei/migratie.

9. Wat is beter, hoe groot is de kans van slagen met een skindiver / micro / surfacebar en moet ik nog ergens speciaal op letten met een surfacepiercing?
--> hier heb ik me nooit in verdiept.. kunnen de (ervarings)deskundigen me hier wat over vertellen?

10 a. Jullie hebben het over piercen, maar schieten is zoveel goedkoper. Bij m’n vriendin is het wel goed gegaan, mag het echt niet?
Alles mag en niets is onmogelijk. Jij mag jezelf natuurlijk blootstellen aan minder hygiënische omstandigheden. Schietapparaatjes zijn namelijk nooit zo schoon als een steriele naald. Je mag jezelf ook blootstellen aan de kundigheid van de persoon die het apparaat hanteert. Goed mikken is namelijk een kunst met zo'n ding, en vaak beheersen de mensen die zo'n apparaat hanteren die kunst niet zoals 't zou moeten. Last but not least: je mag je oor (of neus, of watdanook) natuurlijk blootstellen aan de dreun waarmee zo'n apparaatje het sieraadje door je vlees beukt. Dat het risico op bultjes bij je piercing daarmee nogal wat groter wordt, mag je voor lief nemen.

Maar nu je hier toch bent, en de moeite hebt genomen deze informatie op te zoeken en te lezen, mag je ook besluiten jezelf een goeie piercer te gunnen. Je hebt ten slotte maar één lijf :)

10 b. Ik wil een piercing, maar ik wil niet dat hij zichtbaar blijft als ik 'm zat ben. Groeit hij nog dicht?
Hoe het eruit komt te zien hangt af van hoe lang je de piercing hebt gehad en hoe jouw lichaam zich herstelt. De gaatjes krimpen in de loop der tijd, maar zal niet meer aan elkaar groeien tot één stuk huid, waardoor altijd wel iets van een littekentje zichtbaar zal blijven. Sommige piercings laten duidelijkere ‘gedenktekens’ achter dan andere. Neem eens een kijkje in het Litteken fototopic hier op het forum.

10 c. Zo’n piercing. Is dat slecht voor je tanden? Raakt je tong er verlamd van? Krijg je er bloemkooloren van? Kan je dan nog ruiken/proeven? Loop je er een hersenbeschadiging van op?
<< iemand die zich uit wil leven op deze vraag? >>

10 d. Ik wil een (...). Staat mij dat?
Vast wel, maar we willen liever geen 20.000 losse topics, vandaar dat je deze vraag mag stellen in een speciaal "Welke piercing zal mij staan" topic, hierzo.

En nog één bonusvraag (omdat het altijd een feest was als deze vraag voorbij kwam):

** Kan piercing X eigenlijk wel bij een man / vrouw / mijn geaardheid / iemand van mijn leeftijd / roze glitterende zeekoeien?
Ja, dat kan en neen, dat is niet gek. Piercings zijn niet gebonden aan geslacht, leeftijd of geaardheid. Een piercing neem je omdat je ‘m zelf graag wil hebben, niet voor de teckel van je oude tante. Er zijn altijd wel mensen die iets afkeuren, maar dat kunnen ze ook doen bij het zien van je kapsel, je shirt uit de uitverkoop of je sokken.

Citaat:
Verklarende Woordenlijst:

Autoclaaf: apparaat om spullen steriel te maken. Het werkt ongeveer als een snelkookpan maar dan met veel meer controle over het proces. Elke piercer, tattoo-artist,...  moet dit hebben.

Beading: implant van bolletjes (beads dus) onder de huid van een penis.

Canule: Buisje rondom de naald

Coating Een dun laagje rondom een sieraad. Bijvoorbeeld een sieraad van chirurgisch staal, met een zwart laagje errond. Als dit laagje van slechte kwaliteit is kan het afbladderen en kunnen de minuscule randjes irritatie veroorzaken.
Crusties: opgedroogd wondvocht. Geel van kleur.

Dermal punch/punching: een chirurgisch instrument waarmee biopsies worden gedaan, het ziet er ui als een rondje met tandjes op en een handvatje aan. Het wordt dan ook wel eens vergeleken met een appelboortje (: Het wordt gebruikt voor Microdermals en skindivers of om een stukje kraakbeen weg te halen. Het grote verschil met piercen is dat je een stuk weefsel weghaalt. Soms wordt het ook gebruikt om zachter weefsel weg te halen zoals bijvoorbeeld een stukje oorlel of de sweet spot van een septum, maar er bestaat discussie of het weefsel niet beter behouden kan blijven en met een scalpel bijsnijden een betere optie is.

Electrocautery: Cauterisatie is een medische term die wordt gebruikt voor het verbranden weefsels om een deel ervan te verwijderen of af te sluiten. Bij elektrocautery wordt een electrisch veld gecreëerd, dat omgezet wordt in warmte. In de context van bodymodification wordt het gebruikt om brandings op de huid aan te brengen. Als de littekens geheeld zijn kan dit een mooi en subtiel alternatief zijn voor een tattoo.

Fistula: het buisje dat je huid vormt rondom je piercingjuweel.

Kruisbesmetting: het principe dat als iets dat steriel is in contact komt met iets dat niet steriels is, het ook niet meer steriel is. Bijvoorbeeld als een naald op de grond valt wordt daar niet meer mee gepierced. Dit principe is moeilijker dan t lijkt en moet dus echt geoefend worden.

Microdermal: heb ik bij de afkorting al beschreven

Oorkaas/Gunk/Funk: Vuil, stof (dode huidcellen) en zweet? dat een soort witachtig goedje wordt  tussen je stretch en je vel. Kan stevig gaan jeuken. Regelmatig propermaken en eventueel een ander materiaal van juweel kan helpen.

Retainer: speciaal sieraad om je piercing zo weinig mogelijk zichtbaar te houden. Dit kan door doorzichtig materiaal (bioplast of glas) of door de vorm (opklapbare septumretainer). Voorbeelden.

Scalpelling: met een scalpel (chirurgisch snijmesje) een snee maken. Wat kan je hiermee bereiken?
~ je kan hiermee van een ongeschonden oorlel in 1 keer naar 10mm gaan zonder al die stapjes moeizaam stretchen (10mm is gewoon een voorbeeld dat ik al gezien heb, groter of kleiner zal van de oorlel en de persoonlijke wensen afhangen)
~ je kan hiermee piercings die niet helemaal zitten waar je t wilt beter mee op hun plaats krijgen. zoals bijvoorbeeld een oorbel in je lobe die te laag zit, waardoor bij stretchen de onderkant te vlug te dun zou worden; klein sneetje recht naar boven en de nieuwe iets grotere plug zit mooier in t midden van het beschikbare (en stretchbare) weefsel.
~ als je enorm stug weefsel hebt en je oren echt niet meer verder willen stretchen, of als je al zo groot hebt gestretched dat je weefsel aan de dunne kant begint te worden terwijl je toch nog groter wilt, dan kan je een sneetje schuin omhoog laten maken om toch grotere juwelen te kunnen dragen.
Deze laatste is sowieso de meest gebruikte toepassing. na het snijden is het weefsel meestal ook terug een stuk rekbaarder. als je mensen ziet met stretches van meer dan 30mm mag je er bijna zeker van zijn dat ze ooit een stukje hebben laten snijden. Er bestaan ook wel gesneden septums, tepels, labrets, navels,... maar dat komt veel minder voor.
het grote nadeel: mooi toegroeien is er niet direct meer bij q:

Scarification: het aanbrengen van een wonde om littekens te vormen. Meestal door cutting of branding, maar andere vormen bestaan waarschijnlijk ook.

Skindiver: sieraad bestaande uit een discje, een kegelvormig puntje en een staafje dat deze verbind. Het is kleiner dan een microdermal en bestaat uit 1 geheel in plaats van met verwisselbare discjes. Het wordt geplaatst met een punch (of naald) met het kegelvormige puntje in het vel.

Subdermal implant: Een chirurgische procedure waarbij via een klein sneetje een opening word gemaakt onder de huid. Hierin wordt dan een implantaat met een specifiek vormpje gestoken. Daarna wordt het sneetje gehecht. Als de wond geneest en de zwelling wegtrekt is de vorm van het implantaat zichtbaar door de huid heen. De implantaten zijn meestal van titanium, teflon of silicone gemaakt. Een bekend voorbeeld hiervan zijn 'horentjes' waarbij balletjes bovenaan de 2 zijkanten van het voorhoofd worden geïmplanteerd.

Surfacebar: type juweel dat ontworpen is om een surface piercing zo goed mogelijk te laten genezen. Rechte staafjes (ook al zijn ze van een flexibeler materiaal zoals ptfe of bioplast) of gebogen staafjes (bananabells) zijn ongeschikt als surface juwelen omdat ze teveel druk uitoefenen op de piercing en dus een heel grote kans hebben om uit te groeien. Meestal word een surface piercing gezet op een relatief vlak stuk vel en wordt er een sieraad gebruikt in de vorm van een nietje. Zoiets dus: |____|

Suspension: een ritueel dat gelinkt word aan body modification waarbij iemand zich laat piercen met haken om daarna aan deze haken opgehangen te worden.

Transdermal implant: implantaat waarbij een schroefdraad door de huid heen steekt zodat er dingen op bevestigd kunnen worden zoals bijvoorbeeld lange metalen spikes.

Citaat:
Afkortingen:
SF: Single Flare. Het juweel heeft 1 opstaande rand aan de voorkant, de achterkant is gewoon recht en heeft dezelfde maat als je stretch. Hier komt een O-ring op om de plug vast te maken.  Voorbeelden.
DF: Double flared. Het juweel heeft 2 opstaande randen. In het midden heeft het de maat die aangegeven wordt, de randjes zijn groter, daarom is het niet aan te raden deze juwelen in een verse stretch te gebruiken. Als je geen rekbare lellen hebt kan het ook handig zijn om voor een genezen stretch een maatje kleiner te bestellen. Voorbeelden.
MD: MicroDermal. Soms ook single point piercing genoemd. hierbij wordt een klein plaatje met gaatjes onder je huid gestoken. Op het plaatje zit een fijn buisje dat dan door je vel naar boven steekt met een schroefdraad erin. op die schroefdraad wordt dan een discje geschroefd (eventueel met mooi steenje erop). het plaatje gaat dan vastgroeien in je vel, wat net iets permanenter is dan een gewone piercing. Voorbeelden.
CBB: Circular BarBell. Ook wel een horseshoe genoemd soms. Het is een ringetje met 2 balletjes op en heeft dus een hoefijzervorm. Voorbeelden.
BCR: Ball Closure Ring. Een ringetje waar 1 balletje tussen geklemt zit. Voorbeelden.
CBR: Captive Bead Ring. Amerikaanse naam voor een BCR ^^
PA: Prince Albert. Mannelijke genitale piercing die via de urineleider naar binnen gaat en aan de basis van de eikel aan de onderkant naar buiten komt.
VCH: Vertical Clit Hood piercing: Vrouwelijke genitale piercing. Het is een verticale piercing door het kapje rondom de clitoris
HCH: Horizontal Clit Hood piercing: Vrouwelijke genitale piercing. Het is een horizontale piercing door het kapje rondom de clitoris
LITHA: Leave It The Hell Alone: beschrijving van een aftercare-methode die inhoud dat je helemaal GEEN aftercare doet (: Het idee erachter is dat je je piercing zo weinig mogelijk irriteerd met onnodige producten en dat je lichaam zelf best wel in staat is om een wondje te genezen. Dit houd ook in dat je crusties gewoon laat hangen en eventuele bijhorende jeuk negeert. Afspoelen met water is uiteraard geen probleem, maar zeep of zelfs een antibacteriële zeepemulsie hoort hier niet bij en aanraken en dus bewegen is uit den boze.
LIMA: Leave It Mostly Alone: variatie op LITHA die inhoud dat je je piercing wel propermaakt, maar er geen producten (antibacteriële zeep, ontsmetting, zoutoplossing,...) op gebruikt.

changelog:
  • toevoeging vraag 3: losweken wondvocht
  • toevoeging bij uitleg retainer
  • Kyrenna’s antwoord op vraag 10.a ertussengeplakt
  • Dermal Punch uitleg uitgebreid naar aanleiding van Zreefers post.
  • Femke-'s uitleg toegevoegd bij Fistula
  • Toevoeging korte beschrijving Beading
  • Toevoeging korte beschrijving Skindiver
  • Toevoeging korte beschrijving Surfacebar
  • Toevoeging LITHA + beschrijving
  • Toevoeging LIMA + beschrijving
  • Woordenlijst alfabetisch gezet

nog te doen lijstje:
  • T-bar/U-bar/L-bar:
  • vochtbultjes:
  • keloids:
  • Bioplast; titanium; niobium; chirurgisch staal: eh Job heeft mooie uitleg op de AOP-site onder product info... copypasta-actie? Of gewoon verwijzing? Hmz, behalve voor niobium dan ...
  • Afkortingenlijst alfabetisch zetten
  • Woordenlijst aanvullen
  • Afkortingenlijst aanvullen
  • Vraag 1: moet er nog een toevoeging bij in verband met zwelling? Vermits dit lastiger kan zijn dan die korte prik enzo, ik denk dan voornamelijk aan kraakbeenpiercings waar je niet echt op kan slapen, piercings bij de mond die eten bemoeilijken, …
  • Vraag 2: Plaatjes Fiksen: Farah is bezig? Verder de Woordenlijst & Afkortingenlijst waar ik me al stevig heb op uitgeleefd worden wel erg lang, misschien in een apart topic? Dat lijkt me ook handiger voor eventuele toekomstige aanvullingen of wijzigingen. Vanuit vraag 2 kan dan gewoon hiernaar verwezen worden.
  • Vraag 4: hoogstwaarschijnlijk is het geen ontsteking, maar ik zou er toch nog bij zetten wat een ontsteking dan wel is.. groen/bruin wondvocht en constante pijn enzo. Zo wordt het verschil ook duidelijker lijkt mij.
  • Vraag 9 heeft nog een antwoord nodig!
  • Vraag 10 a. misschien aan de vraag nog toevoegen “Of kan ik deze Zelf niet prikken?” en dan t antwoord ook wat aanpassen.
  • Vraag 10 c. heeft nog een antwoord nodig.
  • blijkbaar is het plan om voor alle subfora een apart topic aan te maken dus moet er nog stevig gefilterd worden wat met piercing te maken heeft en en wat niet.
  • heeft iemand een beter idee dan voorbeeld achter die afkortingen zoals bvb BCR? Ik vind t niet zo mooi staan q:
  • Kunnen er nog handige links naar t forum of de JobShop toegevoegd worden?

tot zover mijn poging om dit gestructureerd te krijgen voor vandaag q:
valt t op dat ik dit een goed initiatief vond en mij graag mee bezighoud? C:

09 feb 2010, 05:24
Profiel
Moderator

Super cool JuuL :D
Ik ga me met de to-do dingen onderaan de lijst bezighouden :jazekers:

09 feb 2010, 10:14
Profiel WWW

Citaat:
•heeft iemand een beter idee dan voorbeeld achter die afkortingen zoals bvb BCR? Ik vind t niet zo mooi staan q:

BCR - Ring die doormiddel van een balletje of een andere inklembare assesoire gesloten word.

Misschien is dit een idee?

Dikke :props: trouwens want hell het is een hoop werk!

I need an island, somewhere to sink a stone. I need an island, somewhere to bury you, somewhere to go.

09 feb 2010, 12:15
Profiel WWW
Forum Meubilair

Respect Juul!

Ik zit overigens net te lezen (beste stuurlui staan aan wal much?), maar bij scarification staat brandings en cuttings. Moet dat nog iets uitgebreid worden als subkopjes erbij? Ik zuig even wat uit mijn duim hoor (heb er niet veel verstand van). Maar zoiets?
Branding, het branden van een versiering op het lichaam, wat uiteindelijk een litteken wordt in een gewenste vorm. De littekens kunnen daarbij verschillen, o.a. door irriteren.
Cutting, het weghalen van een laagje weefsel in gewenste vorm, wat uiteindelijk een litteken wordt in die vorm. De littekens kunnen daarbij ook verschillen, o.a. door irriteren.
Ofzo? (duim van mij was niet groot zie ik).

09 feb 2010, 12:28
Profiel WWW
Moddereter

Maar cutting is niet huid weghalen! Dat is gewoon snijdend vormpjes maken. Huid weghalen is skin removal enzo. Ja toch? *vind het ook maar verwarrend*

09 feb 2010, 12:39
Profiel
Forum Meubilair

Hmmja.. ik dacht dat bij cutting de toplaag weggehaald werd?
As I said, ik heb er niet zo veel verstand van. Dus wellicht is een uitleg daarover ook fijn.
BME geeft dit aan als een cutting: Cutting is a form of scarification where a design is cutting into the skin using a sharp blade, leaving a relatively precise scar. A healed cutting usually looks like a slightly raised scar in the shape of the original design. However, the artist can also produce lines as wide and raised as with branding should they choose to.
Op deze link staan nog meer voorbeelden met uitleg: Le click
Ik vraag me soms wel af of ik alles moet geloven wat ik op internet zie, maar dit is wat ik zo snel kon vinden in ieder geval.

09 feb 2010, 12:42
Profiel WWW
Moderator

Ik heb het eerste deel van de uitlegplaatjes in elkaar geknutseld. Mis ik dingen in het gezicht?
Edit: of in het oor of lichaam?

Toevoegen:
- Madison
- Vertical lobe

Nakedness
Bijlage:
Lichaam .jpg

Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

13 feb 2010, 13:55
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende