Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Hoe maak je een goed ontwerp voor een sleeve

Leeg Canvas

Question Hoe maak je een goed ontwerp voor een sleeve

Ik loop al 20 jaar rond met het idee van een tatoeage, maar ik heb er nooit een durven laten zetten omdat ik altijd bang ben dat ik de ruimte later voor iets anders wil gebruiken of dat ik er na een tijd niet meer achter sta. Nu ben ik 40 en vind ik me toch volwassen genoeg. Ik ben erg onder de indruk geraakt van de 'black & white realism' stijl. Zie onderstaand voorbeeld.

inspiration.jpg

Ik heb ook al een tatoeŽerder gevonden waarvan ik wil dat hij 'm erop zou gaan zetten. Dat is de volgende: https://tattoojoey.nl/ . Oorspronkelijk vond ik dat Niki Norberg het moest doen, maar die is onbereikbaar tenzij ik z'n winkel binnenloop. Daarvoor zou ik naar Zweden moeten, maar om daarheen te gaan om even een praatje met 'm te maken...?

Nu zit ik alleen met het volgende probleem: ik wil natuurlijk niet iemand anders z'n tatoeages kopiŽren, dus ik zal ze zelf moeten (laten) ontwerpen. Ik kan alleen niet tekenen, althans nooit iets dat ik iemand zou willen aandoen om er eeuwig mee rond te lopen. Hoe pak je normaal gesproken zoiets aan? Zoeken jullie en vaardige kunstenaar e zet je die aan het tekenen? Of laat je dat door de tatoeŽerder doen? Daar zullen ze toch geen tijd voor hebben als ze ook nog moeten zetten? Joey van Tattoo Joey heeft m'n eerste ontwerp afgekeurd omdat het ofwel te klein zou worden ofwel zodanig gezet moest worden dat hij nooit in z'n geheel zichtbaar zou zijn. Dat was een ontwerp van een bekende Britse kunstenares, maar vooral sleeves zijn toch feitelijk altijd collages die je nooit zomaar ergens vandaan haalt?

Dit is de volgende horde die ik moet nemen voor ik een tatoeage laat zetten.

Piercing Newbie Werdery's Avatar

Re: Hoe maak je een goed ontwerp voor een sleeve

Ik laat de artiest ontwerpen. Ik kan dat niet tekenen/etc, voor artist is dat onderdeel van zijn/haar werk. En kan de verhoudingen schatten etc.
    Whatever floats your boat, as long as it doesnít sink mine.

Piercing Newbie derangedDrummer's Avatar

Het is gebruikelijk om het ontwerpen aan de tattooeerder over te laten. Als een onderdeel je niet bevalt, of je het ontwerp toch net iets anders wil hebben, passen ze het aan voor je tot je er tevreden mee bent.
    Oorlel 10mm x2
    Nostril x2
    Septum x1

RETIRED:
    Helix x1
    Sternum MD x1
    2e oorlel (1.2mm) x2
    Daith x1
    Tepel x2

Leeg Canvas

Dus je pikt een paar voorbeelden uit de portfolio van de artiest om de stijl aan te geven? Als je in zijn portfolio geen goede voorbeelden kan vinden, wat doe je dan immers bij die artiest...? En dan zeg je wat je in die stijl erop wil hebben, eventueel met wat voorbeelden om hem te leiden? Dus als je een draak erop wil kom je met een afbeelding van een draak en hij zet het dan om naar een ontwerp waar je vertrouwen in hebt?

En die nogal complexe sleeves met vormen die op een natuurlijk wijze bijeen worden gehouden komen dus ook op die manier tot stand? En je krijgt dus vooraf altijd een ontwerp of minstens een schets vooraf tot je denkt 'dit is het!' en dan laat je het erop zetten? Dit ontwerpproces is vast ook niet gratis, het lijkt nogal tijdrovend voor de tatoeŽerder.

Slightly Modified Sproetje's Avatar

Daar komt het op neer ja, je verzamelt tekeningen/ideeen of je legt het duidelijk uit wat je wenst en dan gaat de artiest aan het tekenen. Gratis is dat ook niet, lijkt me logisch, maar een tattoo is nu eenmaal niet goedkoop

Leeg Canvas

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel verder mee! Ik moet me nu gaan bedenken wat ik precies 'in' m'n sleeve wil hebben en ik begin het liefst alleen op de bovenarmen. Dan kan ik daarna bepalen of ik ze ook zichtbaar wil hebben als ik korte mouwen draag.

Het zal nog even duren voordat hij erop komt, maar beter laat dan spijt!

The Librarian Trutle's Avatar

Hou er ook rekening mee dat veel artiesten hun ontwerp niet altijd op voorhand delen met je. De reden is doorgaans schrik dat je met hun ontwerp elders gaat en dat een ander met de pluimen gaat lopen of dat het gewoon slecht gezet wordt. Maar je gaat dus naar de artiest, bespreekt wat je wilt door voorbeelden te geven, zowel qua stijl als qua inhoud, die maakt een tekening en de dag van het zetten zie je wat het zal worden. Je kan dan nog altijd zeggen wat je graag anders wilt. Andere artiesten werken dan volledig freehand. Dat weet je helemaal niet wat je krijgt en moet je je artiest vertrouwen wat die gaat doen. Dus als je gaat voor een bespreking vraag zeker eens na wat je kan verwachten.

En het ontwerpen is zeker niet gratis, maar zit vaak in de prijs inbegrepen van je tattoo. Soms betaal je er apart voor, maar ikzelf heb dat eigenlijk nog niet meegemaakt. Wat er wel kan gebeuren is als je het ontwerp toch niet wilt, dat ze je een prijs aanrekening voor hun tijd.
    You want weapons?
    We're in a library!
    Books!
    The best weapons in the world!
    - The Doctor-

Leeg Canvas

Dus ontwerpen worden meestal niet gedetailleerd uitgewerkt voordat ze geprikt worden? Het uitwerken gaat tijdens het zetten feitelijk?

Het heeft dus ook weinig zin om een getalenteerde kunstenaar een ontwerp helemaal te laten uitwerken tenzij hij een ervaren tatoeageontwerper is? Tenslotte is huid niet hetzelfde als schildersdoek en is zo'n doek zo plat als een pannenkoek terwijl het grootste deel van je lichaam daaruit niet bestaat. Uitgezonderd misschien de rug, maar voor het grootste deel van je huid heb je rondingen. Nog even los van het feit dat je niet zonder meer kan tatoeŽren wat je ook kan schilderen en daarnaast kan je zo geen gebruik maken van de huid als 'blank vlak'. Ik wil black & grey realism, maar er moet genoeg huid zichtbaar blijven om het ook weer niet te donker te maken.

Als ik de tatoeŽerder om z'n tijd moet betalen maakt me dat niet uit, als ik het dan niet laat zetten is dat gewoon pech hebben. Dat is zijn schuld niet maar wel mijn keuze.

Lijkt erop dat een probleem is opgelost, ik kan zelf geen ontwerp maken omdat ik niet beeldend kunstzinnig ben maar weet nu hoe het zou moeten! Joey was fair genoeg om m'n eerste idee af te keuren, niet omdat de afbeelding niet mooi of 'zetbaar' was maar omdat hij op de bovenarm te klein zou zijn. Hij voerde wel aan dat het op een dijbeen of rug zou kunnen, maar ik wil allereerst de bovenarm.

The Librarian Trutle's Avatar

Huid en canvas zijn echt niet te vergelijken. Een goede tekenaar is geen garantie voor een goed ontwerp van een tatoeage. Zo mag je niet supergedetailleerd gaan omdat dat in the end tot zwarte vlekken gaat leiden ipv een gedetailleerde tatoeage. Ook de rug is geen vlak, je hebt je ruggengraat, je hebt je curven, je schouderbladen,... Je rug is verre van vlak. Dus laat je ontwerp altijd door een tattoo artiest maken, zij weten waar ze mee bezig zijn. Enfin, de goede toch. Er zijn jammer genoeg nog altijd een hoop prutsers aan de slag ook.

Vaak worden de laatste details uitgewerkt terwijl ze bezig zijn. Dus verwacht inderdaad geen compleet ontwerp. Het kan hoor, maar vaak krijg je een uitwerking van de idee in grote lijnen.
    You want weapons?
    We're in a library!
    Books!
    The best weapons in the world!
    - The Doctor-

Leeg Canvas

Ik ben op Tattoo Joey gekomen nadat ik een willekeurige treinpassagier vroeg waar hij z'n tatoeages had laten zetten. Ik heb z'n site nagekeken en hij lijkt er erg bedreven in te zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.pinterest.nz/pin/651614639807984713/ .

Maar jullie hebben me al een stuk verder geholpen! Ik zie dat z'n site een probleem heeft met Instagram, 'returned invalid data'. Dus heb ik zelf wat gezocht. Een andere mooie is https://www.pinterest.nz/pin/546976317237262800/ . Ik wil niet zoveel inkt als die persoon, maar het gaat om het idee.

Niki Norberg gaat me niet lukken, dat is te onpraktisch. Maar Joey lijkt vrijwel net zo goed te zijn. Wat is jullie mening hierover? Als ik hierover wil uitweiden kan ik beter een nieuw topic starten denk ik? Als iemand adviezen heeft over die stijl, black & grey realism, hou ik me aanbevolen!