Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: Helix ontstoken na 9 maanden, tips?

Leeg Canvas

Helix ontstoken na 9 maanden, tips?

Hallo allemaal,

Ondanks dat er al veel over wordt geschreven, toch nog even mijn verhaal.

Zie onderstaande foto:

IMG_1131.jpg

Het herstel was in het begin al vrij lastig, maar uiteindelijk trok de zwelling weg. Juist de laatste twee maanden dacht ik dat het goed ging, en misschien dat ik er daarom ook meer aan ging zitten. Stom, want toen was het ontstoken. Het zwelde op, het ging kloppen, werd rood, het jeukte, en er ontstond een buitje ONDER de piercing. Ik dus terug naar de piercer, gaf me goeie tips, ontsmette alles en stopte er juist een korter ding in omdat ik overal achter bleef haken (haren).

Na drie dagen van iedere avond mijn oor in een badedas badje te doen, ging het ontzettend goed. Het buitje onder mijn piercing was al zo goed als verdwenen. Dezelfde fout gemaakt door toen te stoppen met het badje en toen kwam de ontsteking terug. En nu is het dus een flinke bult BOVEN mijn piercing. Zoals je op de foto ziet is het opnieuw ontstoken (kloppen, warm, rood, jeuk), maar ook echt wit (van pus). Nogmaals gebeld, zeggen ze dat ik het zelf wellicht wat kan schoonmaken en wellicht doorprikken. Dat durfde ik niet, dus met handschoentjes de piercing eruit gehaald, met alchohol gedesinfecteerd net als de wond (waar veel pus uit kwam) en toen piercing er weer terug in. Nu is de bult nog daar, maar rood.

Wat kan ik nu het beste doen? Zo doordoen en hopen dat het minder wordt? Heb ik een andere keuze dan dat? Naar huisarts lijkt me nog te grote stap...

Edit: het gekke is dat bij het terugdoen van de piercing, ik dus moeilijk het gaatje aan de achterkant van mijn oor kon vinden. Mijn piercing neigde in de bult zelf te eindigen, dus het lijkt wel alsof er een holte is ontstaan in de bult die je nu ziet boven mijn oor...
    Last edited by Madsj; 16-05-2017 at 19:50.

Gatenkaasje Dullahan's Avatar

Re: Helix ontstoken na 9 maanden, tips?

Ik denk dat je piercing nog niet genezen was omdat je er telkens aan zat. Dan kan het nog gevoelig zijn voor irritaties en ontstekingen. Een korter sieraad erin was niet echt een goed idee en waarom week je hem in godsnaam in badedas? Piercing eruit halen en weer terug stoppen was ook geen heel goed idee dus het lijkt me niet raar dat je piercing ontzettend moeilijk doet.

Ik zou zsm naar een goeie piercer gaan, zorgen dat je er een sieraad in laat zetten die de zwelling op kan vangen, en er dan verder met je vingers vanaf blijven, en schoonmaken met zeezout. 1 mespuntje zout op een mok gekookt water, en dan er met je oor in hangen, het liefst 10 minuten.

Naar de huisarts gaan moet je zeker doen als je het echt niet vertrouwd, maar die gaat je gegarandeerd een antibiotica kuur geven die je waarschijnlijk niet nodig hebt.
    Never trust anything that can think for itself, if you can't see where it keeps its brain.

Leeg Canvas

Ik moet zeggen dat de zwelling nu erg meevalt, het is nu gewoon echt een bult(je) dat erboven is verschenen, waar een holte in lijkt te zitten. Door juist de piercing eruit te halen, is er een enorme druk weggevallen. Het jeukt ook niet meer en het klopt ook niet. Ik ga nu een zeezout badje doen, en hoop dat het morgen weer beter is. Maar natuurlijk is het erg schrikken. Ik ben best onbekend met piercings, heb er in een jaar twee genomen, en weet dat je er voorzichtig mee moet zijn, maar het is er toch ingekropen te denken dat het allemaal wel goed gaat na zoveel maanden en het dus niet zo is... Nu naar de huisarts stappen lijkt vooralsnog overbodig, maar ja misschien ben ik wel te laks?

Ok, dan niet wisselen maar gewoon zeezouten en verder met rust laten. Ik denk dat het dan snel zal verbeteren en zolang je sieraad niet knelt is er niks engs aan de hand
    Never trust anything that can think for itself, if you can't see where it keeps its brain.

Leeg Canvas

Hi,

Toch nog een vraagje... Gisteravond en vanochtend oor in zeezout badje, werkt volgens mij goed want de ontsteking (lees: gloeien, jeuk, verdikking, kloppend gevoel) is alweer voorbij. Het 'vlees' rondom de bult is rustig. Echter, het bultje zit er nog in dezelfde hoedanigheid en is ook weer wat witter. De opening van de bult zit echt tegen de opening van de piercing aan, dus je zou zeggen dat het er wel langzaam uit zal gaan met het weken.

Echter, als de bult over een paar dagen nog zo is als vandaag en gister, is het dan niet verstandig het weer even open te halen (als in, piercing eruit dus ook troep eruit zoals gisteren)? Ik heb steriele handschoenen, steriele doekjes en ook een flesje alcohol, dus ik kan het geheel desinfecteren en weer erin zetten. De troep kan er dan wel in grote mate uit, dat gebeurde gisteren ook.

Of mag dit echt niet? In principe doet de piercer dit toch ook?

Overigens, de tip van zeezoutbadje is echt goed, want mijn piercer zei badedas en naar mijn weten droogt dat niet zo uit als zeezout.

Slightly Modified Sproetje's Avatar

Je oor is niet ontstoken volgens mij maar heeft een vochtbultje, een heel normaal verschijnsel bij kraakbeen-piercings, sommigen krijgen het jaren na het zetten nog (opnieuw).

Door alles elke keer er weer uit te halen irriteer je het ook elke keer weer wat de genezing alleen nog maar extra vertraagd.

Badedas is zeep, ik snap niet waarom dat aangeraden wordt, als je eender welke wonde hebt op je lichaam (van te vallen/snijden/...) ga je daar toch ook geen zeep over gieten en in porren? Hoogstens wat zuurstofwater om de boel te reinigen, maar dat laat je grotendeels met rust. En je piercing is niet meer dan n wonde, dus daar hoeft ook geen zeep/ontsmettingsmiddel eender wat aan te komen.

Piercing Newbie Werdery's Avatar

Ik zou het zeker niet eruit halen. Lekker zeezouten en verder helemaal met rust laten, niet aanzitten, niet pulken.
    Met wat geduld zal het bultje verdwijnen.
    Whatever floats your boat, as long as it doesn’t sink mine.

Nee, niet eruit halen en ook niet in gaan lopen prikken. Zeezouten zorgt er ook niet voor dat het binnen een paar dagen helemaal weg is, je moet echt even geduld hebben nu.

Leeg Canvas

Elke dag gaan zeezouten, zolang er nog troep uitkomt en dat bultje er zit. Verder gewoon lekker met rust laten. Dat bultje verdwijnt echt wel weer. Je moet alleen geduld hebben.

Leeg Canvas

Hey allemaal,

We zijn een aantal maanden en ontstekingen verder. Paar dagen geleden is 'ie weer ontstoken geraakt, nu echter lijkt de bult groter te zijn dan de vorige keer hierboven en vooral: hij is echt goed rood. Er lijkt echt een bloedpropje onder te zitten en ben echt als de dood voor een bloemkooloor!

Ik wil heel graag dat een arts ernaar kijkt en eventueel het buitje opensnijdt (ik lees op internet dat dat moet gebeuren als er echt sprake is van een bloedpropje) maar ik mocht helaas nog niet op gesprek komen kreeg ik telefonisch te horen. Maar nogmaals, een bloemkooloor is echt KAK. Maak ik me te druk?

PS ik kon vandaag niet naar mijn piercer want die was gesloten. En: gister was dus mijn hele oor rood en ontstoken, dat is nu dus minder/voorbij. Maar die bult...