Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: Mri Scanner

Leeg Canvas

Mri Scanner

Aan Allen,

Over enkele dagen moet ik in de Mri scanner.
    Ik draag een tataniun segment (van bij AOP) ring in m'n PA.
    Titanium is niet magnetisch en toch ! Wanneer ik deze ring aan een koordje beweeg boven een magneet, reageerde deze ring op de magneet.
    Mijn vraag :
    Heeft iemand ervaring met titanium piercing's in Mri scanners ?
    Hoelang kan ik eventueel de PA uitnemen (uren) ?
    Heeft iemand al eens uitgestest of zijn tatanium juweel reageerd op een magneet ?
    Kan ik concluderen dat mijn juweel NIET zuiver titanium is ?
    Alvast bedankt om jullie reactie.

Gatenkaasje Alathariel's Avatar

Re: Mri Scanner

Ik heb een maand geleden een MRI gehad, ik mocht al m'n piercings inhouden en geen enkele reageerde.

Maar, ik zou wel even overleggen met het ziekenhuis. Ik had een MRI van m'n onderrug, dus alle piercings in m'n gezicht en oren was sowieso geen probleem, maar m'n VCH heb ik even over moeten overleggen. Bij mij was de technicus heel relaxed erover en zei dat het eigenlijk nooit een probleem vormde, maar een ander ziekenhuis of zelfs een andere technicus kan er anders over denken en wel zeggen dat je 'm uit moet doen. In dat geval kun je er altijd nog bioplast in doen, als je het uitlaten niet aandurft. Het duurt overigens geen uren, met 20-30 minuten ben je klaar met scannen. Tenzij je beweegt en het opnieuw moet natuurlijk

Het naar de magneet trekken is overigens niet zozeer het probleem, maar het eventueel warm worden wel.

Leeg Canvas

Thanks om de reactie.
    Is uw juweel van tatanium ?
    Het is door het manetisme in de Mri dat warmte (hitte en verbranding) kan optreden.
    Groetjes ....

Gatenkaasje Alathariel's Avatar

Ik weet hoe het werkt ja Mijn sieraden zijn allemaal van titanium, maar daar maakt het ziekenhuis geen onderscheid in. Metaal is metaal voor hen. Dus ik zou ze gewoon even bellen en overleggen, en desnoods dus voor bioplast gaan.

Leeg Canvas

Ik heb AOP webshop van m'n bevindingen betreffende het reageren van m'n segment ring op een magneet gemaild.
    De shop meld mij dat het de eerste maal is dat iemand dit meld.
    Om zeker te zijn gaat AOP mij asap een nieuwe ring toesturen.
    Dit noem ik nu eens Service met een grote S.

Leeg Canvas

Wouw! Well done. Heel goed dat je het getest hebt, dan weet je het zeker.
    Ben een keer mijn haarelastiek vergeten uit te doen met een ijzertje erin.. geen pretje in een 3 Tesla magneet!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Leeg Canvas

Hoi,
    Net terug van de Mri scanner.
    Titanium Ring in PA laten zitten.
    Ik had, voordien, via een kennis arts op de dienst laten navragen of het kon.
    Volgens de radioloog GEEN probleem indien titanium.
    Eenmaal op de dienst zelf maakte de Mri technieker toch problemen.
    Wanneer ik zei telefonisch goedkeuring gekregen te hebben. Was plots alles ok.
    Resultaat : alleszonder problemen verlopen.

Leeg Canvas

Ja, kennisniveau vd laborant is lager dan vd radioloog..

Leeg Canvas

Als piercer die ook meer dan 20 jaar met mri scanners heeft gewerkt kan ik er wel het een en ander over vertellen.
    Als eerste het wel of niet magnetisch zijn van titanium. Dit is het inderdaad niet, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt als je het in het magnetisch veld brengt. Ik heb het indertijd vaak met een plaatje aluminium laten zien, als je dit rechtop in de bore zet richting noord zuid dan blijft het haast vanzelf overeind staan. Het naar links en rechts bewegen gaan tegen een grote weerstand in. Dit komt omdat de moleculen in het materiaal zich richten naar het magneetveld. Het zal dit effect zijn wat je met je pa ring hebt gemerkt. Ik durf te wedden dat er niets mis is met de kwaliteit van je ring. Overigens wel goede service dat je zonder meer een ander exemplaar krijgt.
    Het ijzertje in een haar elastiek is een heel ander verhaal.
    Wat het warm worden, dit gebeurt niet door het magnetisme maar door de radiogolf die voor de resonantie en daarmee de beeldvorming zorgt. Deze frequentie is 42.57 mHz/Tesla en ligt daarmee in het gebied waar ook magnetrons op werken. Als je maar voldoende energie er in stopt wordt het dus warm. 500 gram kip zal bij 1400Watt/kg in ongeveer 13 minuten gaar zijn.
    Je lichaamstemperatuur is ong 37 graden, bij 42 graden ga je blaren krijgen, je hebt dus 5 graden speelruimte. Bij een 1,5 Tesla machine straal je maximaal 4 W/kg in bij iemand van 70 kilo dus ong 240 Watt. Neem daarbij de warmtecapaciteit van titanium en die van het lichaam en de koeling van de lucht die om je heen stroomt dan kom je er ong op uit dat als je een kwartier op maximum vermogen scant je nauwelijks een graad temp verhoging mag verwachten. Mits het sieraad in het scanveld ligt.
    een scan van 10 minuten continu is toch wel het maximum, daarna heb je altijd weer even pauze. Het is dus vanuit de fysica gezien echt onmogelijk om zo veel opwarming te krijgen dat het voor jou een probleem op gaat leveren.
    Wat wel een probleem kan zijn is aanwezigheid van het sieraad in het scanveld. Ook titanium beinvloed het magneetveld, waardoor de magneetsterkte iets verloopt. Aangezien de resonantiefrequentie recht evenredig is met het magneetveld zal die paar mT verschil er voor zorgen dat er geen signaal meer gemeten kan worden rondom het sieraad. Dit kan de diagnose belemmeren.
    Het verschil in kennisniveau tussen laborant en radioloog is niet altijd zoals je stelt. Het zal wel verschillend zijn. De radioloog weet meer over het diagnosticeren, maar niet noodzakelijkerwijs ook over de fysica van de mri.
    Studio Roscher
    Piercing sinds 1977
    Weidum

Leeg Canvas

Hmm.. ok. Iedereen zijn eigen ervaring. Geen kwestie van egomanifestatie van maken.. zonde wanneer mensen piercings moeten verwijderen omdat de labo's niet weten dat het niet áltijd hoeft.. [emoji1303]