Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Gebruik van ibuprufen

Piercing Newbie

Gebruik van ibuprufen

Ik weet het een korte titel. Maar ik wil graag een waarschuwing doorgeven i.v.m. gebruik ibuprufen. Er zit een risico aan verbonden. Men raad hier vrij vaak aan slik maar ibuprufen. Maar ik wil even schrijven dat er een risico aan vast zit. Als je astma hebt en overgevoelig bent voor een stof in ibuprufen dan kun je een zware astma-aanval krijgen. Ik heb dit helaas afgelopen zaterdagavond meegemaakt. Ik had een stuk van mijn kies en kon niet bij de tandarts terecht dus ik dacht ik neem een ibuprufen en dan gaat de pijn wel weg,. Ja dat ging ook aardig beter maar s,avonds kreeg ik het zo benauwd ik kon haast geen lucht meer krijgen. Ik ben naar de dokterswacht geweest en die kwam erachter dat het van de ibuprufen is gekomen en dat ik het niet meer moet gaan slikken.
    Ik schrijf dit omdat ik mensen er op wil attenderen dat je ibuprufen niet zomaar moet gaan slikken. Als een oor of mond tong etc dik word kan er altijd ijs op. Dan neemt de dikte ook wel af. Misschien is dat een optie voor mensen die geen ibuprufen kunnen slikken er zijn natuurlijk mensen die het al weten dat het niet kan. Of nog wat anders. Ik heb natuurlijk ook piercings anders schreef ik hier niet. Ik heb 2 oorbellen en een tragus=piercing en 3 helixen. Maar als die van mij opzwellen gebruik ik toch maar ij en anders langere staafjes als die te kort worden zeg maar.

Gatenkaasje Dullahan's Avatar

Re: Gebruik van ibuprufen

Het is wel je eigen verantwoordelijkheid om te weten of je wel of niet ibuprofen kan slikken. Wij kunnen niet weten of iemand astma of wat dan ook heeft en daardoor geen ibuprofen mag gebruiken. Het is een vrij verkrijgbaar middel en voor de meeste mensen levert het geen gezondheidsrisico op om het te gebruiken. Er staat ook heel duidelijk in de bijsluiter dat je het niet moet gebruiken als je er overgevoelig voor bent.
    Never trust anything that can think for itself, if you can't see where it keeps its brain.

Gatenkaasje Brubs's Avatar

+1 op Dull. Het wordt hier aangeraden omdat het voor het overgrote deel van mensen prima te gebruiken is. Maar het is altijd op eigen risico, net als wanneer er aangeraden wordt om bijv appelsap te drinken voor een heftigere mod, daar kan een enkeling ook niet tegen.

Kortom, lijkt me dus logisch dat je zelf eerst checkt of je medicijnen wel kunt slikken voor je iets neemt. Dan is het niet aam degene die het aanraad om alle mogelijke risico's erbij te noemen, dat is gewoon geen doen.
    Ik wil naar Antarctica.
    Daar is geen drama, alleen maar pingu´ns.

Metaalverslaafde Merida's Avatar

Ik vind het vooral gek dat je dokter je er nooit op heeft gewezen dat ibruprofen niet altijd goed gaat met astma.
    Het had nog veel erger kunnen aflopen, een oud klasgenoot van mij heeft een keer een anafylactische shock gehad omdat hij ibruprofen in nam. Hij heeft het gelukkig wel overleefd.
    Ze is mooi, als de zon.

Piercing Newbie

Ik geloof dat ik het niet echt handig heb omschreven, Ik bedoelde het goed omdat ik niet wou dat er nog iemand dit zou meemaken. Niet om jullie te beschuldigen in geen geval. En ja het is op eigen risico. Mijn huisarts was vast in de veronderstelling dat ik alleen paracetamol slikte omdat dit altijd moest om een bepaald medicijn maar ik slik dat niet meer. En heb de ibuprufen gewoon bij de drogist gekocht. Zou het misschien een optie zijn eer je zoiets koopt naar de apotheek te gaan daar kun je het ook kopen en gelijk vragen. Onze apotheek had het me vast wel afgeraden mara ik wist het niet. Ik ben eigenlijk nog nooit allergisch voor een bepaald soort medicijn geweest en nu opeens wel. Ik ben zelf dom geweest door die bijsluiter niet goed te lezen. Doe ik vaak niet als je dan leest wat je ervan kunt krijgen slik je het al niet. Een voorbeeld: Ik heb epilepsie en kreeg nieuwe medicijnen ik lees de bijsluiter Stond er u kunt epileptische aanvallen krijgen en dan is het anti-epileptica. Met andere woorden ik vind het rottig om bijsluiters te lezen.
    Nogmaals sorry was niet mijn bedoeling.

Gatenkaasje Dullahan's Avatar

Niet lullig bedoelt hoor, maar als je nooit bijsluiters leest dan is het wel een beetje je eigen schuld. Medicijnen moet je nooit zomaar slikken, zelfs niet die van de Kruidvat, zonder de bijsluiter te lezen. Die bijsluiters zijn er juist om dit soort situaties te voorkomen
    Never trust anything that can think for itself, if you can't see where it keeps its brain.

Gatenkaasje Brubs's Avatar

De mogelijke bijwerkingen lees ik ook niet op voorhand in een bijsluiter (niet als het niet nodig is in elk geval), maar het is wel verstandig om altijd te lenzen wanneer je het beter niet kunt gebruiken en of het wel in combinatie mag met andere medicijnen die je hebt Bij de ibuprofen staat dan namelijk al dat je het beter niet kunt gebruiken in het geval van astma. En anders toch als je iets bij de kruidvat oid haalt toch eerst even bij de apotheek lang (of bellen) om te vragen of je dat zo kunt gebruiken, daar voorkom je dan dit soort gevallen mee.
    Zomaar medicijnen gebruiken zonder dat je weer of het wel geschikt is vind ik sowieso heel erg onverstandig, zelfs als het iets is wat zo bij de drogist te krijgen is.

Sidenote; als het goed is heeft de medewerker bij de kruidvat je ook gevraagd of je bekend bent met het gebruik van de medicijnen toen je ze afrekende. Dat zijn ze namelijk verplicht. Zelfs in de kruidvat kunnen ze je als het goed is vertellen wanneer het wel of niet verstandig is om het te gebruiken, en of je beter niet eerst contact opneemt met je apotheek.
    Ik wil naar Antarctica.
    Daar is geen drama, alleen maar pingu´ns.

Piercing Newbie

Ja je hebt wel gelijk. Maar ik vind het soms ronduit eng om ze te lezen. Maar bij de losse verkoop ga ik ze maar echt goed lezen dan weet ik welke keuze ik kan gaan maken omtrend soort al houd ik het maar bij een paracetamolletje in het vervolg. En als ik medicijnen bij mijn apotheek haal weten ze precies wat ze me kunnen verkopen. Wat doe ik koop het bij een drogist eigen;lijk vragen om problemen. Maar ik dacht dan ben ik goedkoper uit. IN dit geval goedkoop is duurkoop. Ik ga nu alleen bij de apotheek medicijnen kopen. Ze kennen mij daar allemaal en kijken eerst in de pc of ik het kopen kan.

Gatenkaasje Alathariel's Avatar

Nee, goedkoop is in dit geval geen duurkoop, want met die medicijnen is niks mis. Dat jij er niet tegen kan en er niet van houdt om bijsluiters te lezen ligt niet aan de medicijnen en ook niet aan Kruidvat, dat is helemaal je eigen verantwoordelijkheid. Dan moet je niet gaan doen alsof de Kruidvat iets fout heeft gedaan, of alsof er iets mis is met de medicijnen, of alsof we hier geen ibuprofen meer mogen aanraden.

Gatenkaasje Mevrouw Wolf's Avatar

Heb ik trouwens ergens een heel subforum gemist ofzo, want zo vaak wordt hier toch geen ibuprofen aangeraden?

Ben het trouwens met de rest eens, dit is een beetje van het niveau dat we in het kook/receptentopic geen pindasaus meer mogen noemen omdat sommige mensen hele heftige allergische reacties op pinda's kunnen hebben.
    Nur der Regen weint am Grab.