Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Thread: Opleidingsniveau Piercings

Opleidingsniveau Piercings

Hee allemaal,

De laatste tijd lijkt er meer maatschappelijke acceptatie van piercings en tatoeages te zijn. Veel dagbladen en tijdschriften schrijven erover. Daarom vroeg ik me af welk opleidingsniveau de medeforummers hebben.

-Welk opleidingsniveau hebben jullie?
    -Zijn binnen het beroep dat je uitoefent piercings toegestaan of heb je hiervan problemen ondervonden?
    -Heb je face-to-face of klantcontact binnen je functie of bereid je opleiding/studie je hierop voor?
    -Maatschappelijke acceptatie, hoe reageert de sociale omgeving?

Slightly Modified Sproetje's Avatar

Re: Opleidingsniveau Piercings

- Bachelor
    - Geen regels over, dus het zal wel ok zijn? En geen problemen
    - Ik werk 85% van mijn tijd met cliŽnten
    - Mijn vader iets minder enthousiast, maar iedereen heeft het geaccepteerd

(Ik heb ook maar een tragus en rook zichtbaar zitten)

Gatenkaasje Dullahan's Avatar

- vmbo/mavo (middelbare school dus, geen opleiding)
    - Geen regels
    - Wel klantcontact
    - Omgeving doet niet zo moeilijk, maar ik heb ook niet echt opvallende mods (paar tattoos, neuspiercing en stretches)
    Never trust anything that can think for itself, if you can't see where it keeps its brain.

Metaalverslaafde Stripes's Avatar

- MBO Niveau 4.
    - Wisselend, ik werk in de detachering en de ene klant is de andere niet maar over het algemeen weinig problemen die niet op te lossen zijn.
    - Ik heb klantcontact, zowel face-to-face als telefonisch.
    - Sociale omgeving maakt het weinig uit.

Naar mijn idee kies je voor piercings en tattoos en accepteer je daarmee ook de bijbehorende veroordeling of ongemakken die er uit voort kunnen komen. Ik loop elke dag met m'n 3 tattoos bedekt, heb hider plugs in en bedekte de dermal in mijn nek ook bijna altijd met kragen of mijn haar. Als ik langere tijd bij een klant zit gooi ik een balletje er over op. Zeggen ze nee dan ga ik dezelfde voet verder en anders dan draag ik tunnels waar ik zin in heb
    In the beginning the Universe was created.
    This has made a lot of people very angry and been widely regarded
    as a bad move.

Leeg Canvas 10-A's Avatar

Ik heb m'n armen redelijk onder zitten met tattoos, 2 stretches en een paar helixen.
    - MBO 3
    - Heb er op het werk niets over gehoord, dus zal wel goed zijn.
    - Ik werk af en te in de winkel met klanten, maar voornamelijk in een magazijn achter de computer. Wel heel veel klantencontact maar niet face-to-face.
    - Niet echt vervelende reactie gehad, alleen m'n schoonmoeder in shock, die vindt tattoos verschrikkelijk.
    Verder is het door iedereen in directe omgeving geaccepteerd, maar of ze het echt mooi vinden weet ik niet, omdat ik denk dat mensen uit beleefdheid misschien niet altijd alles zeggen.

The Librarian Trutle's Avatar

Een schets van mezelf:
    Ik heb redelijk wat en niet alles is evengoed weg te stoppen. Mijn tattoos op zich wel, maar ik de zomer loop ik liever niet constant met driekwart mouwen of in een lange broek of met gesloten schoenen rond. Dus in de zomer zijn mijn tattoos erg zichtbaar op de benen en arm, soms bovenrug en voeten. Mijn brandings op mijn schouders zijn in de zomer ook zichtbaar. Mijn stretches (25mm) en neuspiercings zijn altijd zichtbaar. Maar doordat mijn haar nu wat langer is kan is ze een beetje wegstoppen en ik draag altijd miniknopjes in mijn neus. In se komt het erop neer dat ik niets wegstop op mijn werk, maar ik loop er ook niet mee te koop.

Welk opleidingsniveau hebben jullie?
    Master (eigenlijk licentiaat, maar dat bestaat niet meer, dat heet nu een master) + een bijkomend graduaat (het niveau ligt iets lager dan een bachelor)

Zijn binnen het beroep dat je uitoefent piercings toegestaan of heb je hiervan problemen ondervonden?
    Ik heb er nooit iets van in de regels gezien dat het niet mag. Toen ik aan mijn huidige job begon had ik nauwelijks tattoos en gewone gaatjes in mijn oren. Wel een 6-tal gaatjes, maar niets echt opvallend. In de loop van de 9 jaar dat ik er werk heb ik stap voor stap lekker mijn zin kunnen doen. Mijn bazin vind het geweldig, al zou ze het zelf nooit doen. Nooit heeft ze gezegd dat iets niet kon, het zou dan wel te laat zijn aangezien ik haar nooit op voorhand inlichtte Maar zelfs de 'grote' baas, stadssecretaris, heeft hier nooit wat van gezegd.

Heb je face-to-face of klantcontact binnen je functie?
    Ja, ik werk in een bibliotheek en heb baliewerk. Ik heb dus veel contact met klanten. De ene week wel meer dan de andere en in de zomer ook meer dan in de winter (wegens verlof). Daarnaast heb ik ook veel contact met de mensen in het werkveld door opleidingen, vergaderingen en intervisies. Ik heb nog maar 1 keer een 'rare' reactie gehad: 'Jij werkt voor de maffia!" Ondertussen wijzend naar mijn tattoos. Euh, sure dude Maar dat was sowieso een beetje van een raar een creepy persoon. Anders geen reactie of positieve reacties.

Maatschappelijke acceptatie, hoe reageert de sociale omgeving?
    Mijn ouders waren er niet blij mee en in het begin sputterde mijn moeder wel tegen, maar eenmaal ze mijn eerste tattoo zag vond ze die wel ok en sindsdien zegt ze er niets meer over. Mijn vader laat soms wel eens vallen: "Is het nog niet genoeg?" Waarop mijn vriend er een schepje bovenop doet en het ook nog eens vraagt Mijn ouders zwijgen het verder een beetje dood, lekker makkelijk. Mijn vriend vind mijn halve sleeve helemaal niets en de plannen voor de vervolmaking van mijn rug ook niet. Hij heeft schrik dat ik een beetje "doorsla". Al laat ik al plannen varen, grotendeels voor hem. Verder in mijn vriendenkring vind iedereen het geweldig. Op straat kijken mensen wel, maar echt commentaar komt er maar zelden, daarvoor zijn wij Vlamingen veel te bescheiden Als er een reactie komt is het positief.

Ik sluit me verder aan bij Stripes. Als je kiest voor bodymods dan moet je ook de gevolgen daarvan kunnen dragen op elk vlak. Ik heb geluk dat ik kan doen en laten op mijn werk wat ik wil. De cultuursector is sowieso wel een sector waarin dit makkelijker aanvaard wordt, ook voor de leidinggevenden. Ik heb wel een vriend die een beetje tegensputtert, maar uiteindelijk is het mijn lijf en doe ik wat ik wil. Dus als ik echt, echt, echt dat chestpiece wil hebben dan zal ik het er wel nog eens over hebben met hem, maar ik ben zelf nog heel hard in dubio. Er zijn dagen dat ik starende blikken veel meer opmerk dan andere, er zijn dagen dat ik die blikken moeilijker kan hebben, maar dat neem je er maar bij. Of je draagt iets dat alles bedekt.

Jezus Trutje, kan het nog langer
    You want weapons?
    We're in a library!
    Books!
    The best weapons in the world!
    - The Doctor-

Metaalverslaafde Stripes's Avatar

Daarom vind ik de zichtbare tattoo trend ook een beetje irritant. Ik besef me dat ik hiermee ouder en zuurder ga klinken dan dat ik daadwerkelijk ben maar dat neem ik maar voor lief.

De meeste mensen die hier aan mee doen zijn krap aan volwassen en hebben vaak naar mijn idee niet compleet nagedacht over de gevolgen die het de rest van hun leven zal hebben. Nu weet ik dat er genoeg nadenkende mensen zijn die hun onderarmen vol hebben staan omdat de sector waarin ze werken er absoluut geen probleem mee heeft en dat is prima. Ik zie alleen ook regelmatig mensen lopen die die luxe niet hebben maar wel zichtbare tattoos hebben. Als je al 20 jarige alleen op je onderarmen en je nek tattoos hebt staan van twijfelachtige kwaliteit dan ben je naar mijn idee roekeloos bezig en daar ga je ook tegenaan lopen op latere leeftijd als een werkgever niet voorbij je tattoos kijkt omdat je CV niet toestaat dat je eisen stelt.

En dat mensen zich ook bewust zijn van dat tattoos voor eeuwig zijn. Dat trends niet altijd blijven en dat tribals, wegvliegende zwaluwen, lemniscaten of een andere trend niet voor eeuwig blijven en dat je tattoo dan nog wel blijft.

Buiten dat zet het tattoos in z'n geheel ook in een slecht licht, het beeld van werkelozen en mensen met lage opleidingsniveaus kom je zo een stuk moeilijker voorbij. Het is een prachtige kunstvorm die in z'n tijd dat het al meegaat veel fases gehad waar er veel kritiek op was of verboden was maar ook periodes dat zelfs koningen tattoos hadden. We zijn hard op weg naar een tijd dat zelfs Wim-Lex een sleeve zou kunnen hebben maar als het merendeel van de zichtbare tattoos stereotypes blijft bevestigen zet je daar gewoon een enorme rem op. Ik zelf zie het verschil tussen een scratcher en een kunstwerkje maar voor de 'leek' ligt het meer op een hoop. En dat is zonde, ik zou graag meer maatschappelijke acceptatie zien en betere/uniekere tattoos in het straatbeeld. Dat zou de massa kunnen laten zien hoe ver we gekomen zijn qua techniek en dat het voor iedereen die het wil is.

Zelfde geldt voor stretches en piercings, er is zoveel informatie en kwalitatieve piercing sieraden te vinden. Als je dan een half etterende stretch die van 0 naar 8 mm gegaan is in 2 weken met een siliconen of acryl sieraad er in geef je ook een signaal af aan de mensen die het zien. En dat is niet het signaal dat de mensen die veel geld uitgeven aan mooie en kwalitatief goede sieraden, hun huiswerk doen voor ze stretchen of zich laten piercen en de juiste nazorg proberen te geven aan hun piercings proberen af te geven.

Ik denk dat de meeste mensen wel verhalen gehoord hebben van de achterbuurjongen van tante truus die van 0 naar 8mm zijn gegaan in 2 weken en die er zo veel last van had dat er een dokter bij betrokken raakte of dat z'n gaten nooit meer dicht groeiden of van de personen die hele slechte tattoos hebben laten zetten bij een thuis tatoeŽerder waarmee dat de maatstaaf is geworden voor die mensen. Dat dat het niveau is van tattoos en piercings waar we tegenwoordig op zitten en dat de mensen met mooie werkjes gewoon geluk gehad hebben en niet dat het gewoon een industrie met enorm veel mogelijkheden is.

En als afsluiter; ik ben me er bewust van dat iedereen moet doen met zijn lichaam wat hij/zij wil en dat je niet meer kunt dan adviseren om het de volgende keer beter te doen of advies geven hoe de schade te beperken is en daar ben ik ook content mee, ik wil mensen ook niet veroordelen die op deze manier met hun lichaam omspringen. Ze komen wel met 1-0 achterstand als 'beoordeling' bij mij binnen maar dat is geen achterstand die niet meer recht te trekken is door als persoon zelf gewoon prima te zijn en dan kijk ik ook prima over de piercings en tattoos heen.
    In the beginning the Universe was created.
    This has made a lot of people very angry and been widely regarded
    as a bad move.

Gatenkaasje Morsmordre's Avatar

- Bezig met bachelor, en uiteindelijk wil ik voor 'n research master gaan en daarna voor m'n PhD.
    - Bij mijn bijbaantje moet ik mijn piercings allemaal afplakken, en als ik dat doe is het verder prima.
    - Ik heb bijna alleen maar klant-contact bij mijn bijbaantje. Ik wil uiteindelijk op de universiteit gaan werken en ik verwacht daar vrij weinig problemen.
    - Mijn sociale omgeving (dus familie en vrienden) vinden het allemaal wel prima. M'n ouders weten ondertussen dat ik toch wel doe waar ik zin in heb, en stribbelen niet meer tegen. Mocht iemand mij niet accepteren met piercings/tattoos dan horen ze ook niet in mijn sociale omgeving thuis en is het dus dikke doei voor ze
    ďNor do thou seek to vainly delve
    Where death's pale angels tread,
    To hear the murmur of its flow
    Around the silent dead.Ē

- Frances E. W. Harper

Metaalverslaafde Merida's Avatar

-Mbo4/Hbo niet afgemaakt.
    -Ik werk op de klantenservice van de Hema, dus veel klantcontact.
    -Ik werk bij een franchise zaak dus eigen regels. Piercings en tattoos mogen niet. Mijn opgerekte lellen weet ik eigenlijk niet, mijn baas weet van niks. Mocht ik tattoos op mijn onderarm willen, dan moet ik het hele jaar door lange mouwen dragen.
    -In mijn omgeving hoor ik er niet veel commentaar over, ik weet dat mijn vader het verschrikkelijk vindt, maar hij zegt er niets over.
    Ze is mooi, als de zon.

Gatenkaasje Corn's Avatar

- HLO diploma, met zelfs de geweldige titel 'ingenieur'
    - Zo lang het de veiligheid niet in gevaar brengt is het geen probleem. Ik werk met bloed van mensen die ontzettend veel medicatie gebruiken (chemotherapie, antibiotica etc) en ook met HIV-geinfecteerde mensen. Dus mijn handen en armen zal ik niet moeten laten tattooeren, of dit in de vakantie plannen ofzo.
    - Ik zie de 'klanten' alleen als ik op de prikpost bloed op moet halen. Dan zien de patienten mijn tattoo op mijn pols wel en misschien mijn tunnels. Maar nooit reacties op gehad. Maar ik sta daar ook maar heel kort en ben weer weg. Mijn Brabantse accent in Nijmeegs ziekenhuis geeft meer commentaar
    - Mijn familie en vrienden geven er niks om wat ik doe. Echter... mijn collega's zijn een ander verhaal. De groep -zonder mij- is gemiddeld 55 en ze vinden het 'afschuwelijk!'. Het is dat ze mij en mijn werkhouding al kenden voordat ik in hun team terecht kwam maar anders had het wel eens tegen me kunnen werken. Ondanks dat het enige wat je ziet mijn tunnels (8 mm), tongpiercing en tattoeage op mijn pols zijn. Ik zou graag een ringetje in mijn neusvleugel willen maar daar hoef ik dus echt niet mee aan te komen. En ik vind mijn collega's toch net wat leuker om te vriend te houden dan een neuspiercing, of een sleeve of zo dus ik hou me koest haha.
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."