Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 40

Thread: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Piercing Newbie Dionysus's Avatar

Re: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

@ Farah
    Nee dat hoeft niet. Zeker in het begin niet. Naarmate de ontsteking erger wordt zal je echter wel alle verschijnselen zien. Het verschil tussen een ontsteking en een infectie is dat er bij een infectie altijd een micro-organisme de boosdoener is (bacterie, virus, schimmel, parasiet). Een infectie zorgt voor een ontsteking maar een ontsteking is dus niet altijd een infectie. Een ontsteking kan bijvoorbeeld ook auto-immuun zijn of bijvoorbeeld een allergische reactie.

@ Bullseye
    Je heb wel gelijk. Over het algemeen kan het lichaam een kleine infectie goed aan, mits je gezond bent. Dan hoeft er ook verder niets te gebeuren. Ik had dat niet in mijn verhaaltje gezet omdat ik vooral niet wil dat mensen overmoedig worden en zoiets hebben van " 't gaat toch we vanzelf weg". Je kunt namelijk goed ziek zijn van een wondinfectie.

Gatenkaasje annzie's Avatar

Oh ik had niet gezien dat hij al sticky was

Maar fijn om dat alles te weten! Hahah Denise maakt zich als nieuw lid direct van nut, fijn ^^

Administrator Administrator Danielle's Avatar

Denise, echt super die uitleg! Mag ik de tekst overnemen voor de PiercingWiki, en evt ook nog wat info uit je verdere antwoorden filteren?
    ďInto The Garbage Chute, Fly BoyĒ

http://www.alloverpiercings.nl

Ja hoor. Geen probleem.

Gatenkaasje Do_'s Avatar

Is wondvocht eigenlijk hetzelfde als lymfevocht?
    The Name Game:
    (x), (x), bo-b (y)
    Banana-fana fo-f (y)
    Fee-Fi-mo-m (y)
    (x)!
    Do, Do, bo-bo
    Banana-fana fo-fo
    Fee-Fi-mo-mo
    Do!

Gatenkaasje annzie's Avatar

Voor zover ik weet wel. Lymfevocht is het vocht dat tussen je cellen gaat zitten. Alleen is dat wel helder als het er net uitkomt. Als het wit is zitten er vooral heeeeeel veel extra witte bloedcellen in denk ik.

Ja en nee het is niet hetzelfde maar in de praktijk hebben lymf en wondvocht wel dezelfde ingrediŽnten zeg maar. Wondvocht is een reactie op weefselschade en lymf is in het kort wat Annzie zegt.

Gatenkaasje Do_'s Avatar

Daarom dat ik het me afvroeg, want ik weet dat interstitieel vocht lymfevocht wordt.
    Maar waardoor ik wat in de war ben is dit: bij de meeste piercings spreken ze over wondvocht, maar bij cheek piercings heb ik eigenlijk enkel nog maar over lymfevocht horen spreken. Terwijl het (naar mijn ervaring) toch heel gelijkaardig er uit ziet, enkel dan wat meer in dit geval.
    Hoe zit dat dan juist? Is er bij cheek piercings dan ook gewoon sprake van wondvocht? En wat is dan net het verschil tussen de twee?
    The Name Game:
    (x), (x), bo-b (y)
    Banana-fana fo-f (y)
    Fee-Fi-mo-m (y)
    (x)!
    Do, Do, bo-bo
    Banana-fana fo-fo
    Fee-Fi-mo-mo
    Do!

Het vocht wat van je cheek piercings komt is hetzelfde als het vocht van andere piercings. Het verschil is eigenlijk dat lymf iets is wat het lichaam normaal gewoon aanmaakt en rondpompt. Wondvocht komt door de reactie van je lichaam op het wondje met geactiveerde witte bloed cellen en andere cellen die helpen je te genezen maar hierin zit ook interstititeel vocht. Het is natuurlijk allemaal veel ingewikkelder dan dit maar voor jan en alleman maakt het eigenlijk weinig tot niks uit. Het is dan meer een kwestie van nomenclatuur en verder niets.

Gatenkaasje Do_'s Avatar

Aha! Ik denk dat ik het begrijp nu!
    Ik had al gelezen in Principles of Anatomy and Physiology dat het verschil tussen interstitieel vocht en lymfe gewoon een kwestie van locatie was (lymfe is interstitieel vocht dat in de lymfevaten is opgenomen, oid).
    Dankje voor de uitleg!
    The Name Game:
    (x), (x), bo-b (y)
    Banana-fana fo-f (y)
    Fee-Fi-mo-m (y)
    (x)!
    Do, Do, bo-bo
    Banana-fana fo-fo
    Fee-Fi-mo-mo
    Do!