Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 40

Thread: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Piercing Newbie Dionysus's Avatar

Re: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Wondvocht of Pus?

Wondvocht is een normale reactie van het lichaam. Het hoort nou eenmaal bij een genezende wond en ook al vergeten we het af en toe wel eens, een piercing is een wond. Pus is abnormaal. Het is een teken van een infectie. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen wondvocht en pus?

Wondvocht hoort dun en doorzichtig/wit te zijn. Het droogt vaak op als een geel korstje. Het is over het algemeen niet veel. Een piercing is immers een kleine wond. Normaal wondvocht zal dan ook eerder opgedroogd op je sieraad zitten en niet in je kleding. Het is meestal zo weinig dat je het niet eens uit je piercing zal zien lopen; Aan het eind van de dag of Ďs ochtends zit het bijvoorbeeld aan je barbell. De hitte van een warme zoutoplossing of een douche zorgt dat het er makkelijker uitkomt en dat is dan ook wanneer je het zult zien.

Als de vloeistof dik wordt kan het pus zijn. Het is vooral belangrijk om te kijken over er verandering is in hoeveelheid, kleur en geur van de vloeistof. Het is namelijk nog niet zo makkelijk om pus van wondvocht te onderscheiden. Pus kan verschillende kleuren hebben (naar het organisme wat de infectie veroorzaakt). Het is bijvoorbeeld grijs, geel of groen en kan bloederig zijn. Pus bevat een grote hoeveelheid bacteriŽn terwijl wondvocht dat niet heeft. Dat is ook de rede dat het stinkt. Het is best moeilijk de twee uit elkaar te halen dus het is het beste om het in context te plaatsen en te kijken naar de andere symptomen van een infectie: pijn, rood, opgezwollen, warm, koorts.

Oh nee, ik ben ergens aan blijven hangen en nu is mijn piercing rood!
    Irritatie (of een tijdelijk onderbreking van het genezingsproces) zorgt ervoor dat er tijdelijk meer wondvocht aangemaakt wordt. Dit hoeft dan nog niet meteen te betekenen dat het ontstoken is. Het kan dan ook wat rood, pijnlijk en opgezwollen zijn. Als de vloeistof stinkt, je koorts krijgt of als het niet binnen 48 uur minder is kan het alsnog zo zijn dat je piercing ontstoken is.

Wat moet ik doen al ik sterke twijfels heb of denk dat mijn piercing is ontstoken?
    Ga zo snel mogelijk naar je huisarts. Die kan beoordelen of je antibiotica nodig hebt. Haal nooit je piercing eruit voordat je uitsluitsel van een arts hebt gekregen dat het geen ontsteking is. Als je je piercing eruit haalt kunnen de bacteriŽn gevangen blijven in de wond en kan je een abces krijgen. Het is echt zaak om met een ontstoken piercing naar een arts te gaan. In het ergste geval kan je bloedvergiftiging krijgen. Dit komt natuurlijk zelden voor maar kom op, dat wil je toch niet riskeren.

Moderator Dandelion's Avatar

Goed stuk Denise! Duidelijk zo
    Ik ben Dandelion wel
    And I'm not a weed!

Gatenkaasje annzie's Avatar

Ja, duidelijk! Ik zeg sticky maken!

Slightly Modified Tinkerbell88's Avatar

Wat is TMI?
    Ik zag het een paar keer voorbij komen en vroeg me af waar het een afkorting voor is.
    Verder super interessant!
    Eerst de navel..., toen de tragus, toen de helix, intussen linkeroortje en rechteroortje aan het stretchen en misschien binnenkort een tattoo.....

Gatenkaasje Brubs's Avatar

To Much Information
    Ik wil naar Antarctica.
    Daar is geen drama, alleen maar pinguÔns.

Gatenkaasje Farah's Avatar

Quote Originally Posted by annzie View Post
    Ik zeg sticky maken!
    Het topic was van begin af aan al sticky

Gaat een ontsteking overigens altijd samen met de verschijnselen die je noemt, of kunnen er ook kenmerken missen? En wat is het verschil tussen een infectie en een ontsteking?
    Nou, dan ga ik nu even 't paardje aaien. Dag hoor!

Speldenkussen Nebel's Avatar

Wat een fijne post al Denise! Super
    Le vent nous portera

Piercing Newbie Bullseye's Avatar

ID heel duidelijk.
    Maar ik heb echt wel eens een "beetje" ontstoken wondje gehad, ik bedoel, wat stinkende pus en rood, maar niet echte pijn of koorts. Altijd ontsmet natuurlijk en daarna gewoon laten genezen, zonder huisarts. Dat is normaal als je goed gezond bent lijkt me, dus geen suikerziekte of medicijngebruik die de afweer beÔnvloed. Pus (witte bloedlichaampjes) betekent dat je afweer werkt toch? Maar ja met een stuk metaal in de wond moet je natuurlijk wel extra voorzichtig zijn.
    En je piercing vooral laten zitten dus, goed te weten, je zou (ik tenminste) verwachten dat er uithalen de genezing zou vergemakkelijken.

Moderator Dandelion's Avatar

Over je laatste zin: Als je het sieraad uit een ontstoken piercing haalt loop je het risico de ontsteking in te sluiten. Zo lang het ontstoken is houdt je het sieraad in zodat de troepjes uit de wond kunnen.
    Ik ben Dandelion wel
    And I'm not a weed!

Piercing Newbie Bullseye's Avatar

Dat had ik al begrepen hoor... uit het verhaal van Denise.