Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Piercing Newbie Dionysus's Avatar

Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Even ter verduidelijking (bijna arts hier); Pus uit een ontstoken wond hoeft echt niet groen te zijn. Ik heb dit nu al een paar keer gezien en ik wil het misverstand even aan de kaak stellen. Bepaalde bacteriŽn geven groen pus. Dit zijn voornamelijk anaerobe bacteriŽn zoals Pseudomonas Aeruginosa. Er zijn een heleboel andere bacteriŽn die een wond infectie kunnen geven die geen groen pus geven. Stafylokokken en Streptokokken bijvoorbeeld en een wond infectie met deze twee komen veel vaker voor dan Pseudomonas.

TL;DR Blijf vooral niet denken dat zolang het niet groen is het allemaal goed zit.

Quote Originally Posted by Denise89 View Post
    Wondvocht of Pus?

Wondvocht is een normale reactie van het lichaam. Het hoort nou eenmaal bij een genezende wond en ook al vergeten we het af en toe wel eens, een piercing is een wond. Pus is abnormaal. Het is een teken van een infectie. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen wondvocht en pus?

Wondvocht hoort dun en doorzichtig/wit te zijn. Het droogt vaak op als een geel korstje. Het is over het algemeen niet veel. Een piercing is immers een kleine wond. Normaal wondvocht zal dan ook eerder opgedroogd op je sieraad zitten en niet in je kleding. Het is meestal zo weinig dat je het niet eens uit je piercing zal zien lopen; Aan het eind van de dag of Ďs ochtends zit het bijvoorbeeld aan je barbell. De hitte van een warme zoutoplossing of een douche zorgt dat het er makkelijker uitkomt en dat is dan ook wanneer je het zult zien.

Als de vloeistof dik wordt kan het pus zijn. Het is vooral belangrijk om te kijken over er verandering is in hoeveelheid, kleur en geur van de vloeistof. Het is namelijk nog niet zo makkelijk om pus van wondvocht te onderscheiden. Pus kan verschillende kleuren hebben (naar het organisme wat de infectie veroorzaakt). Het is bijvoorbeeld grijs, geel of groen en kan bloederig zijn. Pus bevat een grote hoeveelheid bacteriŽn terwijl wondvocht dat niet heeft. Dat is ook de rede dat het stinkt. Het is best moeilijk de twee uit elkaar te halen dus het is het beste om het in context te plaatsen en te kijken naar de andere symptomen van een infectie: pijn, rood, opgezwollen, warm, koorts.

Oh nee, ik ben ergens aan blijven hangen en nu is mijn piercing rood!
    Irritatie (of een tijdelijk onderbreking van het genezingsproces) zorgt ervoor dat er tijdelijk meer wondvocht aangemaakt wordt. Dit hoeft dan nog niet meteen te betekenen dat het ontstoken is. Het kan dan ook wat rood, pijnlijk en opgezwollen zijn. Als de vloeistof stinkt, je koorts krijgt of als het niet binnen 48 uur minder is kan het alsnog zo zijn dat je piercing ontstoken is.

Wat moet ik doen al ik sterke twijfels heb of denk dat mijn piercing is ontstoken?
    Ga zo snel mogelijk naar je huisarts. Die kan beoordelen of je antibiotica nodig hebt. Haal nooit je piercing eruit voordat je uitsluitsel van een arts hebt gekregen dat het geen ontsteking is. Als je je piercing eruit haalt kunnen de bacteriŽn gevangen blijven in de wond en kan je een abces krijgen. Het is echt zaak om met een ontstoken piercing naar een arts te gaan. In het ergste geval kan je bloedvergiftiging krijgen. Dit komt natuurlijk zelden voor maar kom op, dat wil je toch niet riskeren.
    Last edited by Farah; 05-04-2013 at 19:07. Reason: Je latere berichtje toegevoegd

Gatenkaasje annzie's Avatar

Re: Surface piercing heupen na ruim 3 maanden nog steeds niet genezen.

Okee maar hoe onderscheid je wondvocht dan van pus? (en ik dacht serieus dat het altijd groen was :O weer wat geleerd)

Gatenkaasje Farah's Avatar

Maar kan jij als bijna arts misschien een en ander op tekst stellen omtrent infecties en ontstekingen en het verschil met onschuldige irritatie/gewoon wondvocht bij verse piercings?
    Nou, dan ga ik nu even 't paardje aaien. Dag hoor!

Metaalverslaafde Merida's Avatar

Ik heb nog nooit groene pus gehad, bij mijn kaak ontsteking (waarbij het pus gewoon langs de rand van tandvlees en tand eruit liep, sorry als het tmi is) was het eerder wat gelig. Maar stinken deed het wel. En wondvocht is bij mij altijd eerder wat doorzichtig-achtig. Niet zo helder als water, maar ook niet ondoorzichtig.
    Ze is mooi, als de zon.

Gatenkaasje annzie's Avatar

Re: Ontsteking vs. Irritatie; Pus vs. wondvocht

Ja goed, nieuw topic! Educate us please!

Ik heb er even een apart topic van gemaakt, want ik denk dat 't een goed iets is om meer duidelijkheid over te scheppen zodat we zelf ook beter advies kunnen geven.

Artsen in opleiding/geneeskunde studenten en andere mensen die er echt theoretische kennis van hebben: schroom vooral niet om duidelijkheid te scheppen!

Gatenkaasje Do_'s Avatar

Amai, ik neem net het woord pus in de mond en al meteen een sticky topic erover. Boehoe. Voel me lichtjes aangesproken.

edit: Staphylococcen zorgen toch wel voor groen'ish pus? Dat zijn toch de bacteriŽn die voorkomen in van die dikke puisten? (En die kunnen toch geel/groen zijn?) Of zie ik dat nu verkeerd.
    Last edited by Do_; 05-04-2013 at 11:06.

Piercing Newbie Dionysus's Avatar

Ik ga er vanaaf even goed voor zitten en al mijn boeken erbij pakken zodat ik ook zeker weet dat ik mensen echt goede info geef. Ik zal het dan allemaal netjes in dat nieuwe topic zetten. Ik moet vandaag even hard aan mijn afstudeer scriptie zitten dus ik 'ban' mezelf voor de rest van de middag van het forum maar vanavond ga ik het zeker allemaal even op een rijtje zetten.

Thanks Denise

En dat moet je niet doen Do, het was in ieder voor mij geen aanleiding

Moderator Dandelion's Avatar

Mijn ervaring is dat het grootste verschil tussen pus en wondvocht is dat pus echt stinkt. Wondvocht kan ook wel een beetje ruiken, maar niet zo sterk en zo vies. En inderdaad, groen hoeft echt niet. Ik had een ingegroeide teennagel die ging ontsteken en daar kwam wit spul uit wat niet bepaald fris rook (TMI )

@Denise: Dat zou echt handig zijn ja!
    Ik ben Dandelion wel
    And I'm not a weed!