Page 1 of 70 1231151 ... LastLast
Results 1 to 10 of 700

Thread: Waarom piercing guns niet zo'n goede keuze zijn...

Administrator Administrator Danielle's Avatar

Waarom piercing guns niet zo'n goede keuze zijn...

Verdient een topic op zichzelf, niet waar? Ik denk dat we er met z'n allen wel een kunnen vullen.
    Ik schrijf effe wat neer wat een beetje mijn idee weergeeft... Ter info, mijn eerste oorbelletjes zijn ook geschoten.

__________________________________________________ _________________________________________

Ik denk dat we ze allemaal wel kennen, die pistolen bij de plaatselijke bijouterie, of misschien zelfs wel drogist waar de plaatselijke juffrouw een lapje alcohol overheen veegt, een nieuw setje oorbelletjes pakt en het pistool laadt. Je oor wordt afgetekend, het pistool wordt gericht en PATS, je bent de trotse bezitter van een nieuw stel oorbellen.

Even een paar euro's afrekenen en je loopt happy met je Sterilon de winkel uit, met de instructies goed aan het oorbelletje te draaien na het schoonmaken.

Het lijkt leuk, zeker gezien de prijs, maar er zitten wel degelijk risico's aan vast.
    Het allereerste is de desinfectie. Houdt er rekening mee dat desinfectie en sterilizatie hele verschillende dingen zijn. Hoewel het lapje alcohol bepaalde raakoppervlakken reinigt, rekent het NIET af met ziekteverwekkers zoals Hepatites en AIDS. What are the odds? zul je misschien denken, en misschien is de kans dat je ziek wordt van een roestige spijker groter, maar eerlijk is eerlijk, wil iemand bewust het risico lopen? En dat risico is er wanneer hetzelfde instrument voor verschillende personen gebruikt wordt.

Ten tweede is een oorbel te bot om effectief te kunnen piercen, het scheurt zijn weg door je oorlel heen, en dankzij dit vergevende weefsel komen we er vaak toch goed mee weg.

Maar de dame of heer met het pistool in de hand verdient ook aandacht... Over het algemeen mag je er bij een erkende piercingzaak vanuit gaan dat je gepiercet wordt door iemand met degelijke kennis van de menselijke anatomie, een gedegen EHBO opleiding en de gebruikelijke inentingen tegen bepaalde ziektes. Daarnaast is een piercer iemand met minimaal 1 jaar effectieve pierce ervaring, en zijn er cursussen gevolgd voor professioneel piercen, sterilizatie en hygiene en het runnen van een zaak. Geen dingen die je in een normale bijouterie of drogist tegen komt.
    De adviezen voor de nazorg zijn ook niet altijd even denderend. Alcohol is te heftig voor verse piercings, het verstoord en irriteerd eerder dan dat je lichaam het wondje rustig kan helen, en ronddraaien is al helemaal funest voor een genezend huidbuisje; je maakt het eerder weer kapot dan dat het bijdraagt aan de genezing. Jammer, want daardoor vormt zich ook onnodig littekenweefsel.

De oorbelletjes die gebruikt worden zijn over het algemeen ook niet geschikt voor nieuwe piercings. De studs zijn te kort, de achterkantjes houden te veel viezigheid vast en zijn lastig schoon te maken. Als je zo'n pechvogel bent die een opgezwollen oorlel krijgt, is er een kans dat je nog veel meer ellende te wachten staat doordat het achterkantje in je oor kan verdwijnen.

Het pistool zelf kan niet gereinigd worden mbv apparaten die schadelijke microben, sporen en andere ziekteverwerkkers doden. Alcohol, of misschien peroxide is het beste dat je kunt verwachten.
    Een standaard die je toch wel mag verwachten wanneer het instrument ook op ontelbaar veel andere mensen wordt gebruikt...

Ten slotte een tweetal links naar goede artikelen die inhaken op het gun piercing fenomeen.
    http://www.bmezine.com/news/pubring/20030509.html
    http://www.bmezine.com/news/pubring/20050131.html

__________________________________________________ _________________________________________

Okay, zijn we nu allemaal slecht, verdorven of zondaars omdat de meesten toch ooit wel met zo'n pistool in aanraking zijn geweest, al dan niet bewust? Het blijft natuurlijk je eigen lichaam, je eigen keuze. Maar als ik dit vroeger aan mijn moeder had kunnen laten lezen, weet ik zeker dat ik geen oorbellen had gekregen. Althans, niet bij zo'n bijouterie.

Saray haalde eerder al het BME review aan van enkele piercing guns, link vind je hierboven, erg interessant om te lezen.

Ik denk dat het nog steeds zoveel gebeurt vanwege de toegankelijkheid. Niet iedereen stapt even makkelijk een piercingshop binnen. Niet iedereen wil er hetzelfde bedrag aan uitgeven en kiest dan voor het naar hun idee beste alternatied: het pistool. Begrijpelijk, maar toch beter om met een goede, scherpe en schone (!!) naald je te laten piercen door een goede piercer...

Okay, ik ben weer uitgekletst. Iemand nog meer ervaringen om te delen...?

Toevoeging: filmpje wat het verschil demonstreert tussen het 'doordrukken' van een zgn. geschikt oorsieraad en het gebruik van een goede, scherpe naald.

[youtube:1v6a764w]http://www.youtube.com/watch?v=IKCW76znIwk[/youtube:1v6a764w]
    “Into The Garbage Chute, Fly Boy”

http://www.alloverpiercings.nl

Metaalverslaafde
    Toen ik mijn oorbellen liet schieten, was ik 9, en had geen idee wat een piercing was. Logisch dat als je dan oorbellen wilt je moeder je meeneemt naar een juwelier en je krijgt via dat pistool oorbelletjes aangemeten, dan weet je ook niet anders. Ik heb zelfs 4 geschoten gaatjes gehad, en ze zaten redelijk dicht op elkaar. Die knopjes vond ik gruwelijk. Echt. Die moesten er zo snel mogelijk uit en dan deed ik er ringetjes in. Grote fout natuurijk aangezien het megadunne ringetjes waren.
    Drie van de vier heb ik lang gehouden, hier goed te zien op deze foto's:

http://img.photobucket.com/albums/v11/Saray/towny.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v11/S ... lftown.jpg (mijn eerste plugje! 3mm!)

Uiteindlijk heb ik afgelopen zomer ze er allemaal uitgehaald behalve degene die ik had opgerekt naar 8mm, en heb ik na de vakantie mijn beide conches laten piercen.

Gaatjes nummer 3 en 4 waren dus echt gaan ontsteken :s dat is echt niet leuk!
    Ik heb nog NOOIT een ontstoken piercing gehad.

Ik heb ook een keer een discussie met een juwelier gehad over wat beter is, en toen werd hij een partij pissig :s
    Ze weten zelf ook niet waar ze het over hebben >.>

Speldenkussen Nebel's Avatar
    Al mijn gaatjes zijn geschoten, in totaal waren het er 11, door infecties gereduceerd tot 9. Ze zitten redelijk goed, hoewel de afstand tussen de gaatjes in het ene oor een stuk kleiner is dan in het andere. Ik ben dus een van de gelukkigen die verder niks mankeert Neuspiercing is ook geschoten, dat zat te strak en ik heb met bruut geweld het sluitinkje losgekregen, waarna het een stuk beter ging. Ook hierbij ben ik erg gelukkig geweest dat ik geen infecties en geen scheve neuspiercing heb (gehad). Als ik eerder had geweten wat voor complicaties deze vorm van gaatjesmaken kan geven, had ik wel twee keer nagedacht en was ik naar een piercer gegaan.
    Le vent nous portera

Gatenkaasje
    Ik snap je pleidooi wel Burnt maar het is indd wat je zelf gewent bent, en ik kan me voorstellen dat een piercingzaak minder toegankelijk is... Ook weet ik pas sinds een half jaar dat piercer ook oorlellen piercen!! Dat verwacht je niet omdat die vaak geschoten worden...
    Toch heb ik er bewust voor gekozen en zou het de 3e keer ook doen, ondanks mijn kennis van de anatomie van de mens en de hele EHBO rambam... Daarbij vind ik het persoonlijk te overdreven dat er gesproken word over HIV en andere enge ziektes want die gaan bij aanraking van de buitenlucht heel snel dood laat staan als er alcohol overheen word gepoetst...

Toch zal ik de linken gaan lezen, maar ik vind mensen die oorbellen laten schieten ook al weten ze beter geen slechte mensen. Mocht het echt zo fout zijn zoals hier beweerd word zou je je toch afvragen waarom de regeltjes voor het piercen wel strenger worden maar voor een paar oorbellen schieten niet...
    ?

Als je onbeschermde seks hebt in Nederland is de kans ook zo goed als minimaal dat je HIV krijgt. Doe je dat ook gewoon zomaar? Die mensen die oorbellen laten schieten en beter weten zijn ook niet slecht, absoluut niet, maar eh, ik ga dit nu formuleren zonder je te beledigen 'minder verstandig' is het beste waar ik mee kan komen momenteel, sorry Ik heb 2 ontstekingen gehad, niet cool, echtniet. En die regels, ik geloof niet dat mensen die over wetten gaan er veel weet van hebben, als ze het allemaal zouden weten zouden ze het ongetwijfeld anders doen Die regels voor piercen en tatoeëren zijn er ook nog niet zo lang he, en deze vorm van lichaamsversiering bestaat toch ook al enkele duizenden jaren...
    Le vent nous portera

Metaalverslaafde
    Toch zou ik die artikelen eens lezen.
    Ontstekingen zijn echt NIET COOL.

We zeggen ook niet dat mensen die tegen beter weten iets laten schieten slecht zijn!

Lees de feiten over het verschil dat een piercing en een geschoten oorbel, en wees je er van bewust dat het misschien niet vaak voorkomt, maar dat de machientjes wel degelijk in staat zijn dingen over te brengen, zoals bijvoorbeeld hepatitis. En dan overdrijf ik echt niet, het is een feit.

Ook blijft er een afkeer tegenover piercings bestaan, een heel groot deel van de mensen in dit land hebben er iets tegen of zijn onwetend en denken dat je er enorme littekens of ziektes van krijgt.
    Helaas zitten die mensen ook op het kantoor waar ze die regeltjes bedenken.

Gatenkaasje
    Sja, ik word het nooit eens met somimge van jullie en jullie niet met mij, oke...
    Ik weet wel dat mijn piercing wel is ontstoken en mijn oren niet... Sja... Het zegt niet veel maar ik vind het een vooroordeel dat piercings niet kunnen ontsteken...
    En om helemaal leuk te doen: Ik ben tegen alle enge dingen ingeent ivm met opleiding behalve voor HIV natuurlijk... Maar dat sterft binnen een minuut buiten het lichaam al af... Op lichaamstemperatuur doet dit er ongeveer 24 uur maximaal over
    Ik wil gene betweter zijn maar ik ben zeker niet dom, en ik zal mensen die oorbellen laten schieten er nooit op aankijken...
    ?

Niemand zei dat piercings niet kunnen onsteken, dat is dikke onzin, weten we allemaal hier, alleen iemand zei dat haar piercings nog nooit zijn onstoken en geschoten oorbellen wel, ik geloof Saray. Iig, intentingen zijn nog steeds geen reden om jezelf moedwillig mogelijk met ziektes in contact te laten komen Und, zelf weten, ik heb dr ook relatief weinig last van gehad, maar voor mij nooit meer
    Le vent nous portera

Administrator Administrator Danielle's Avatar
    Och Suusje, ik wil niet oordelen over mensen die toch laten schieten hoor! Echt niet! Ik wil alleen maar naar voren brengen dat een piercing gun gewoon niet zo'n goed idee is. En we hoeven het ook niet eens te zijn, zolang we het maar gezellig hebben, toch?

Steriel werken is natuurlijk een must als je met andere mensen in aanraking komt. Zowel om de piercer zelf te beschermen, als degene die gepierced wordt. Kansen dat je ergens mee in aanraking komt zijn inderdaad klein, maar persoonlijk neem ik liever zo min mogelijk risico. Het gekke is dat mijn drempel bij DIY piercings een stukje lager is. Als ik aan de goede materialen zou kunnen komen, steriel, dan ben ik sneller geneigd om mezelf te piercen.
    Het breekpunt ligt hem voor mij bij het feit dan een piercer of schieter in aanraking komt met lichaamsvocht van andere mensen, dat heb ik dan liever niet in of om mijn verse piercing heen.
    Een piercingzaak heeft tal van opties om te sterilizeren, een juwelier niets tot nauwelijks...
    “Into The Garbage Chute, Fly Boy”

http://www.alloverpiercings.nl

Metaalverslaafde
    Quote Originally Posted by Burnt Flowers
    Och Suusje, ik wil niet oordelen over mensen die toch laten schieten hoor! Echt niet! Ik wil alleen maar naar voren brengen dat een piercing gun gewoon niet zo'n goed idee is. En we hoeven het ook niet eens te zijn, zolang we het maar gezellig hebben, toch?

Steriel werken is natuurlijk een must als je met andere mensen in aanraking komt. Zowel om de piercer zelf te beschermen, als degene die gepierced wordt. Kansen dat je ergens mee in aanraking komt zijn inderdaad klein, maar persoonlijk neem ik liever zo min mogelijk risico. Het gekke is dat mijn drempel bij DIY piercings een stukje lager is. Als ik aan de goede materialen zou kunnen komen, steriel, dan ben ik sneller geneigd om mezelf te piercen.
    Het breekpunt ligt hem voor mij bij het feit dan een piercer of schieter in aanraking komt met lichaamsvocht van andere mensen, dat heb ik dan liever niet in of om mijn verse piercing heen.
    Een piercingzaak heeft tal van opties om te sterilizeren, een juwelier niets tot nauwelijks...
    Precies, en de meeste oorbelschieters dragen geeneens handschoenen, wat me toch wel prettig lijkt.

So, no hard feelings or any blame of oordeel!